سلامت نیوز : یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیماری نقاط ماشه‌ای را از جمله بیماری‌های شایع عضلانی در افراد 30 تا 50 ساله عنوان کرد.

دکتر شریف نجفی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که افراد برای درمان آن به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند بیماری نقاط ماشه‌ای در عضلات و یا سندرم میوفاشیال است که همراه با درد عضلات است.

وی ادامه داد: درد در یک منطقه با فشار روی یک عضله اسکلتی آغاز می‌شود که فشار آن باعث ایجاد درد انتشاری در نواحی مجاور و یا دوردست می‌شود.

وی درد را به عنوان اصلی‌ترین علامت این بیماری مطرح کرد و گفت: البته نوع و کیفیت درد در این بیماری بسیار متنوع است و ممکن است درد مبهم، عمقی، ثابت و گاهی سوزن مانند و سطحی باشد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به متغیر بودن شدت درد در بیماری نقاط ماشه‌ای اشاره کرد و گفت: شدت درد از یک ناراحتی خفیف تا یک درد غیرقابل تحمل متفاوت است و به دلیل حالت انتشاری ممکن است درد در عضله ذوزنقه‌ای شانه باعث سردرد یا درد تیز کشنده در ناحیه آرنج شود.

دکتر نجفی تعریق غیرطبیعی، احساس عدم تعادل، سرگیجه، وزوز گوش و کاهش تحمل به کار در عضلات را از علائم شایع این بیماری عنوان کرد و افزود: محدودیت حرکت، اختلال خواب، علائم پوستی و زیرجلدی نیز به عنوان ویژگی‌های این بیماری شناخته شده است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این بیماری در زنان بیش از مردان شایع است و سن بروز آن از 31 تا 50 سالگی یعنی سالهای کارآمدی افراد را دربر می‌گیرد.

این متخصص طب فیزیکی در رابطه تشخیص بیماری نقاط ماشه‌ای، گفت: تست‌های روتین آزمایشگاهی، رادیوگرافی و نوار عصب و عضله در بیماران مبتلا به نقاط ماشه‌ای معمولا طبیعی است و تشخیص بوسیله معاینه توسط پزشک که یک باند محکم به صورت طنابی با قطر یک تا چهار میلیمتر را در طول باند عضلانی لمس می کند مسجل می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است درد انتشاری در بیماری نقطه ماشه‌ای با سایر بیماری‌ها از جمله میگرن اشتباه شود.

وی برای درمان بیماری نقاط ماشه‌ای دارو درمانی را نسبتا بی‌تاثیر دانست و افزود: اصلاح عملکردهای بیمار مثل وضعیت نشستن، کار کردن و تغذیه مناسب مفیدتر است، دارو درمانی به جز جبران کمبود تغذیه و تسکین درد برای درمان بیماری عملکرد مثبتی نخواهد داشت.

دکتر نجفی در ادامه اظهار کرد: تزریق نقطه ماشه‌ای توسط پزشک و برخی روش‌های فیزیوتراپی مانند تحریک الکتریکی از سایر روش‌های درمانی رایج است که توسط بیماران استفاده می‌شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی‌، ماساژ و کشش را مناسبترین روش درمانی بیماری نقاط ماشه‌ای دانست و گفت: کشش عضلات درگیر باید توسط پزشک به بیماران آموزش داده شده و برای تاثیر بیشتر از اسپری سرد کننده در کنار کشش عضلات استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha