سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 81668
سلامت نیوز : یک متخصص پزشک اجتماعی با بیان اینکه رعایت حقوق بیمار در ایران نسبت به سایر کشورها در رتبه چندان بالایی قرار ندارد، گفت: وجود منابع کافی برای دستیابی به کیفیت درمان ضروری است اما ضعف مدیریتی در بیمارستان‌های ایران از علل اصلی رعایت نکردن حقوق بیمار است.

دکتر مجتبی صداقت در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه منشور جدید حقوق بیمار در ایران در سال 1382 تدوین و براساس این دستورالعمل بیمارستانها موظف هستند که مفاد منشور حقوق بیمار را در مکان مناسب و قابل رویت نصب کنند، افزود: بیمار حق دارد در اسرع وقت درمان و مراقبت مطلوب، موثر و همراه با احترام کامل را بدون توجه به عوامل شغلی، تحصیلات درآمد، موقعیت اجتماعی، فرهنگی و مذهبی از گروه درمان انتظار داشته باشد.

این متخصص پزشک اجتماعی با بیان اینکه بیمار باید پزشک و سایر اعضای گروه معالج خود را بشناسد، گفت: همچنین بیمار حق دارد در خصوص مراحل تشخیص، درمان و سیر پیشرفت بیماری خود اطلاعات ضروری را حتی الامکان، شخصاً از پزشک معالج درخواست کند.

دکتر صداقت ادامه داد: حق بیمار است که قبل از معاینات و یا اجرای درمان، اطلاعات ضروری در خصوص عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روش‌ها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب نهایی درمان مشارکت کند.

وی همچنین به دیگر ماده های منشور حقوق بیمار اشاره کرد و افزود: بیمار حق دارد جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوای پرونده پزشکی، نتایج معاینات و مشاوره های بالینی جز در مواردی که بر اساس وظایف قانونی از گروه معالج اعلام صورت می گیرد، اطمینان حاصل نماید.

دکتر صداقت با بیان اینکه رعایت حقوق بیمار در ایران نسبت به سایر کشورها در رتبه چندان بالایی قرار ندارد، گفت: وجود منابع کافی برای دستیابی به کیفیت ضروری است اما ضعف مدیریتی در بیمارستان‌های ایران از علل اصلی رعایت نکردن حقوق بیمار است که بی‌توجهی به این امر به افزایش خطاهای پزشکی منجر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha