سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 81677

سلامت نیوز : اگر از آن دسته افرادی هستید که به رغم داشتن تغذیه سالم و فعالیت بدنی مرتب، بازهم احساس سلامتی نمی‌کنید، دلیل اصلی آن «آلودگی هوا» است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بنا بر مطالعات جدید که نتایج آن در مجله FASEB منتشر شده، در این گونه موارد مشکل اصلی نوع تغذیه یا میزان فعالیت و تحرک بدنی نیست بلکه مقصر اصلی آلاینده‌هایی هستند که ممکن است همراه مواد خوراکی‌ بلعیده شوند و نقش مهمی در کاهش سطح سلامت جسمی و روانی دارند.

این مطالعه به بررسی مجدد راه‌های تشخیص خطرات به ویژه در مواردی پرداخته که انسان در معرض مقادیر اندکی از هزاران ترکیب و ماده شیمیایی قرار می‌گیرد. در نتیجه اثرات واقعی تلفیق این آلودگی‌ها بر سلامت انسان باید مورد آزمایش دقیق قرار گیرند.

«بریجیت ماگورس باتیستونی» یکی از محققان حاضر در این مطالعه از انستیتو ملی مطالعات سلامت و پزشکی فرانسه (INSERM) ضمن بیان مطلب فوق افزود: در واقع یک آلاینده در صورت ترکیب با سایر آلاینده‌ها می‌تواند تاثیرات گوناگونی بر سلامت انسان داشته باشد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد تلفیقی از آلاینده‌ها سبب کاهش فعالیت استروژن در کبد شده و سبب افزایش ترشح آنزیمی می‌شود که مسئول مستقیم حذف استروژن است.

در این مطالعه آشکار شد که بر خلاف زنان در مردانی که در معرض ترکیبی از آلاینده‌ها قرار گرفتند به سیستم تحمل انسولینی آنها آسیبی وارد نشد اما با این حال مردان در کبد خود دچار برخی تغییرات مرتبط با تجزیه و جابجایی کلسترول شدند.

مطالعه حاضر این فرضیه را که آلاینده‌ها عامل بروز بیماری‌های مزمن متابولیسمی و دیابت هستند، قوت می‌بخشد.

«جرالد ویزمن»، سردبیر مجله FASEB نیز می‌گوید: این گزارش تاییدی بر این باور قدیمی است که آلودگی هوا برای انسان پیامد بیماری‌زایی دارد.

این مطالعه در عین حال نشان می‌دهد که وقتی حتی مقدار اندکی از آلودگی‌های بی‌خطر با هم تلفیق شوند، می‌توانند اثرات جدی و خطرناکی بر سلامت عموم مردم داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha