دو هفته پایانی شهریور ماه، فرصت مناسبی است تا والدین، فرزندان كلاس اولی خود را به قصد پیشگیری از مدرسه هراسی و مدرسه گریزی با مراكز آموزشی و مدارس، آشنا سازند.

هفته های پایانی شهریور، فرصتی برای پیشگیری از مدرسه هراسی كودكان
سلامت نیوز : رییس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: دو هفته پایانی شهریور ماه، فرصت مناسبی است تا والدین، فرزندان كلاس اولی خود را به قصد پیشگیری از مدرسه هراسی و مدرسه گریزی با مراكز آموزشی و مدارس، آشنا سازند.

دكتر شهرام خرازی ها روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: والدین در روزهای باقی مانده از شهریورماه می توانند فرزندشان را از نزدیك با محل تحصیل، ویژگی های فیزیكی آن و پرسنل شاغل در مدرسه آشنا كنند.

وی خاطرنشان كرد این آشنایی، اجرایی و الزامی نیست اما درصورت مواجهه كودك با محل تحصیلی آتی خود و به ویژه آموزگار خود از میزان مدرسه هراسی و مدرسه گریزی او به شدت می كاهد.

رییس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد متاسفانه بردن كودكان پیش از آغاز سال تحصیلی به سركلاس های درس و مدرسه مربوطه در كشور ما، چندان جدی گرفته نمی شود از همین رو هرساله در روزهای اولیه بازگشایی مدارس شاهد بروز واكنش هایی مانند گریه و زاری، قشرق به پا كردن، تمارض و سر باز زدن از رفتن به مدرسه از سوی دانش آموزان اول ابتدایی روبرو هستیم.

خرازی ها گفت: دانش آموزانی كه قبل از ورود به پایه اول ابتدایی، زمان قابل توجهی را دور از خانواده در محیط هایی مانند مهدكودك یا كلاس های آمادگی سپری كرده اند كمتر واكنش های مدرسه هراسی و مدرسه گریزی را بروز می دهند چراكه جدایی موقت از خانواده به قصد تحصیل و حضور در مكانی غیر از خانه برای این گروه از كودكان از پیش ، تمرین شده است.

وی افزود: بسیاری از كودكان كه اصطلاحا كودكان خونگرم و دارای روابط عمومی قوی ، یاد می شوند حتی بدون مراجعه به مدرسه قبل از آغاز سال تحصیلی، به راحتی از والدین خود جدا شده و به مدرسه می روند و سر كلاس می نشینند.

وی ادامه داد: اما كودكان گوشه گیر، منزوی، مضطرب، افسرده، كودكان مبتلا به برخی بیماری های روانی و جسمی، كمتر با محیط مدرسه مانوس شده و ممكن است در روزهای اول بازگشایی مدارس واكنش های منفی از خود نشان دهند.

رییس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد مدرسه هراسی لزوما مختص دانش آموزان پایه اول نیست بلكه این پدیده در كودكان بدو ورود به دوره پیش دبستانی و آمادگی و مهدكودك نیز اتفاق می افتد.

خرازی ها یادآور شد تعداد كمتری از دانش آموزان ممكن است در روزهای نخست شروع سال تحصیلی بدون بروز واكنش های منفی یا با بروز واكنش های منفی خفیف از والدین جدا شده و به مدرسه بروند اما پس از آن و در هفته های بعدی به بهانه های مختلفی از رفتن به مدرسه سر باز می زنند.

وی گفت: اینگونه دانش آموزان با محیط سازگاری دارند اما از جانب آموزگار یا همكلاسی ها، برخورد و رفتار مناسبی با آنان صورت نمی گیرد؛ این دانش آموزان، مشكلی با مكان تحصیلی و جدا شدن از خانواده خود ندارند اما از مواجهه با چندنفر از همكلاسی ها یا رویارویی با معلم خود می هراسند كه این هراس به صورت تمارض و بهانه تراشی به قصد نرفتن به مدرسه، تظاهر می یابد.

رییس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: برای پیشگیری از چنین واكنش هایی لازم است همه آموزگاران در دوره های آموزشی ویژه مهارت رفتار با دانش آموز شركت كرده و تا حد ممكن از میزان این واكنش های منفی و نامطلوب بكاهند.

خرازی ها تاكید كرد آموزگاران باید مسایل و مشكلاتی كه سبب ایجاد اضطراب ، انزوا و افسردگی در دانش آموزان می شوند را در حد مختصر بدانند و تنش بین همكلاسی را تا حداكثر ممكن كاهش دهند.

وی خاطرنشان كرد معلم ها با كمی حوصله و دقت می توانند پی به مشكلات رفتاری دانش آموزان خود ببرند.

رییس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور شد سركلاس درس، دانش آموزان با تیپ ها و فرهنگ های مختلف روبر می شوند بنابراین برخی از آنها ممكن است همكلاسی های خود را استثمار روانی كنند و آنان را مورد آزار روانی قرار دهند.

خرازی ها گفت: لازم است كه اولیای مدرسه نهایت تلاش خود را برای كنترل روابط بین دانش آموزان به كار گیرند و بهداشت روانی مطلوبی را بر محیط مدرسه حكمفرما كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha