وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از پیشنهاد این وزارتخانه به وزارت كار و اشتغال مبنی بر اهدای وام جهت احداث مراكز ورزش و تندرستی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر كامران باقری لنكرانی در بازدید از نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران با تاكید بر لزوم گسترش ورزش در جامعه گفت: در مراكز ورزش و تندرستی، گروه‌های پزشكی و تربیت بدنی به فعالیت می‌پردازند و امیدواریم این طرح به زودی انجام شود.

وی همچنین از تعامل وزارت بهداشت با سازمان تربیت بدنی در جهت گسترش ورزش خبر داد و گفت: امیدواریم به زودی در این زمینه بتوانیم تفاهم نامه‌هایی را با سازمان تربیت بدنی منعقد كنیم.

وی با اشاره به این كه امسال برای اولین بار از سوی سازمان ملل هفته‌ای به نام هفته دیابت نام گذاری شده است، گفت: متاسفانه به علت رژیم بد غذایی و گسترش چاقی در كشور شاهد افزایش این بیماری بین هموطنانمان هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: در حال حاضر چاقی مهمترین معضل شیوع بیماریهای مزمن و غیر واگیر در كشور و جهان به شمار می‌رود.

لنكرانی در این زمینه افزود: چاقی نه تنها گریبان‌گیر افراد مرفه است، بلكه اقشار كم درآمد نیز به دلیل استفاده زیاد از كربوهیدرات‌ها، روغن‌های جامد و بهره‌گیری كمتر از پروتئین در غذاهای خود با مشكل چاقی مواجه‌اند.


وی تاكید كرد: غذای ایرانی، غذای كاملا سالمی است و با در برداشتن سبزی و میوه زیاد، سلامت فرد را تضمین می‌كند اما در سال‌های اخیر با ورود انواع چربی‌ها به غذاها و گرایش مردم به غذاهای آماده (fast food) شاهد رژیم نامطلوب ایرانی‌ها هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تاكید كرد: افراد جامعه به ویژه افراد بالای 30 ساله‌ باید حداقل 5/2 ساعت در هفته به ورزش بپردازند.

لنكرانی همچنین اعلام كرد: در دو سال گذشته، 5 هزار تخت در بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های مناطق محروم اضافه شد كه این تعداد تا پایان سال به 7 هزار تخت افزایش پیدا می‌كند.

وی اظهار كرد: اما هم زمان با افزایش تعداد تختهای بیمارستان، باید تعداد متخصصان نیز افزایش پیدا كند.

وی افزود: در حال حاضر فرایند پذیرش متخصص در برخی رشته‌ها بر اساس نیازهای جامعه است. اما در بعضی رشته‌های دیگر باید روند جذب متخصص تغییراتی صورت گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، همچنین به افزایش دو برابری مراكز اورژانس كشور در دو سال گذشته اشاره كرد و گفت: در عین حال باید به وجوب احداث مراكز تروما نیز در بیمارستان‌های كشور توجه كنیم چرا كه متاسفانه میزان تصادفات ترافیكی در كشور از رقم بالایی برخوردار است.

لنكرانی در مورد سهمیه پذیرش دستیاران متخصص در مناطق محروم كه امسال در نظر گرفته شد، گفت: با تصویب شورای آموزش پزشكی كه مسئول برنامه ریزی و قانون گذاری در این زمینه است از امسال كسانی كه 5 سال سابقه كار در مناطق محروم دارند، می‌توانند از سهمیه مازاد دستیاری بهره‌مند شوند.

وی اضافه كرد: البته كسانی كه با سهمیه مازاد در مناطق محروم پذیرش می‌شوند باید به اندازه دو برابر سنوات تحصیلی خود در این مناطق تعهد خدمت دهند.

وی با بیان این كه وزارت بهداشت در كنار افزایش سهمیه مناطق محروم به كیفیت فارغ التحصیلان در این مناطق نیز توجه دارد، اظهار كرد: بر این اساس كف معدل برای متقاضیان در آزمون دستیاری قرار دادیم. به طوری كه ظرفیت پذیرش مناطق محروم در آزمون دستیاری 240 نفر اعلام شد. اما با توجه به كف معدل تعیین شده، تنها 110 نفر پذیرفته شدند و این كیفیت فارغ التحصیلان دستیار تخصصی را تضمین می‌كند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: دانشگاه‌هایی كه افزایش ظرفیت برای دستیاری تخصصی را اعلام كرده‌اند از سوی وزارت بهداشت مبالغی را برای بهبود تجهیزات خود می‌توانند دریافت كنند.

لنكرانی در پاسخ به سوال خبرنگاری كه در مورد افزایش تب مالت در برخی نقاط كشور، گفت: در دو سال اخیر با همكاریهایی كه با سازمان دامپزشكی صورت گرفت و افزایش مراقبت‌های دامی و واكسیناسیون دام‌ها، روند شیوع تب مالت كه همه ساله به طور صعودی در كشور افزایش می‌یافت، كاهش پیدا كرده است.

وی همچنین در مورد بستنی‌های سنتی و لبنیاتی كه به طور سنتی تهیه و تولید می‌شوند هشدار داد و گفت: در برخی موارد این محصولات باعث شیوع تب مالت می‌شوند كه البته میزان شیوع تب مالت به این شیوه زیاد نیست.

لنكرانی خاطرنشان كرد: گزارشی در مورد شركت خاصی كه به اعتقاد برخی از متخصصان با محصولات آلوده موجب شیوع تب مالت شده دریافت نكرده ‌است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مورد اجلاس بین‌المللی تحقیقات بهداشتی با حضور وزرای بهداشت كشورهای منطقه مدیترانه شرقی به خبرنگاران گفت: این منطقه شامل 22 عضو است كه تاكنون 12 كشور برای شركت در اجلاس اعلام آمادگی كرده‌اند و از این تعداد از 5 كشور وزرای بهداشت و سایرین معاونان بهداشت شركت می‌كنند.

لنكرانی یادآور شد: این اجلاس به منظور آمادگی كشورهای منطقه برای شركت در اجلاس سال 2008 در ایران برگزار می‌شود.

وی به برگزاری اجلاس جهانی كه در سال 2004 در مكزیك برگزار شد اشاره كرد و گفت: در این اجلاس كشورها متعهد شدند كه در زمینه تحقیقات پزشكی گام بردارند.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: كشورهای منطقه مدیترانه با شركت در اجلاس تهران با هماهنگ كردن مواضع و نظرات خود، آمادگی شركت در اجلاس سال 2008 كه در كشور مالی برگزار می‌شود را پیدا می‌كند.

لنكرانی در مورد تحقیقات علوم پزشكی با تاكید بر این كه 90 درصد تحقیقات انجام شده در این زمینه تاكنون مرتبط با نیازهای اساسی مردم نبوده است، اظهار كرد: در دو سال گذشته وزارت بهداشت در تلاش بوده تا تحقیقات پزشكی كشور را متناسب با نیازهای مردم ساماندهی كند.

وی در مورد نظارت وزارت بهداشت بر خدمات رسانی بیمارستانهای سطح كشور گفت: با نظارت نامحسوس در یك دوره،40 بیمارستان تعطیل شد كه این باعث افزایش حساسیت مراكز خدمات درمانی در خصوص نحوه خدمات رسانی آنها شد.

لنكرانی ادامه داد: در حال حاضر شاهد افزایش توانمندی بیمارستان‌ها هستیم و سعی می‌كنیم با پوشش نظارتی نقاط خطرساز نظارت بر كار بیمارستان‌ها را دائمی كنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: در دو سال گذشته، میزان تخت‌های ICU كشور دو برابر شد كه افزایش تخت‌های ICU بیشتر در مناطق محروم صورت گرفت و متاسفانه در تهران این افزایش تاثیر چندانی نداشت. اما باید توجه شود كه در تهران نیز اقشار آسیب‌پذیر زندگی می‌كنند و باید نسبت به افزایش بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های پایتخت نیز اقدام شود.

لنكرانی تاكید كرد: در دو سال گذشته رضایت‌مندی شهروندان از خدمات اورژانسی كشور، افزایش چشمگیری یافته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در مورد بودجه این وزارتخانه در سال آینده، گفت: تاكنون مبلغ هفت هزار میلیارد تومان در بخش سلامت به وزارتخانه ابلاغ شده است كه این مبلغ تمام بخشهای سلامت را از جمله بیمه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشكی در برمی‌گیرد.

لنكرانی، میزان كل بودجه سال آینده را 42 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای بخش سلامت در قسمت‌های مختلف، تقسیم شده است. به طوری كه بخشی از این بودجه باید به صورت درآمد اختصاصی توسط مراكز محقق شود.

وی ابراز كرد: البته برخی مناطق محروم، امكان كسب درآمد را ندارند به همین دلیل در حال رایزنی با معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست جمهوری هستیم تا بودجه كمكی این مناطق افزایش یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha