دبیر كل سازمان همكاری اقتصادی "اكو" ، وجود داروهای تقلبی را مشكل جهانی و نیازمند پاسخ جهانی دانست.

" خورشید انور" كه در آیین گشایش نخستین اجلاس مسوولان دارویی كشورهای عضو "اكو" در تهران سخن می‌گفت ، افزود: داروهای تقلبی به گونه‌ای مورد حمایت قرار می‌گیرند كه هنوز روش جداسازی برای شناسایی این داروها با نوع واقعی پیدا نشده است.

وی با تاكید بر تقویت و تمركز برایده‌های مسوولان دارویی‌كشورهای عضواكو برای انجام طرح‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای ، خواستار تبادل اطلاعات كشورهای عضو شد و گفت كه اراده بیشتری باید در زمینه حفظ بهداشت وسلامت منطقه بین شركت -های دارویی و مبارزه با داروهای تقلبی با همكاری پلیس صورت گیرد.

دبیر كل "اكو"، ایجاد شبكه كنترل كیفیت دارو را نیاز اساسی دانست‌وگفت:
هنوز به این مساله آن گونه كه شایسته است ، توجه نمی‌شود و باید تدابیری و پایداری داشته باشیم تا این قضیه را پی‌گیری كنیم.

وی تاكید كرد: چالش‌های بزرگ و جدی تهدیدكننده سلامت وجود دارد و باید كیفیت و ایمنی محصولات دارویی در اولویت اساسی هر جامعه سالم قرار گیرد.

"خورشید انور" گفت: استفاده از داروهایی كه ناخالص هستند و محتوای سمی دارند نیز رایج شده كه بایستی به این مسائل پرداخت.

وی با بیان اینكه تداخل دارویی در دنیا به بحران انسانی تبدیل شده‌است، افزود: بر اساس یك ارزیابی علمی، ‪ ۱۰‬درصد موارد دارویی در دنیا دچار عدم تطابق دارویی است و این میزان تا ‪ ۵۰‬درصد هم وجود دارد.

دبیركل اكو تصریح كرد : داروهایی با كیفیت پایین سالانه ‪ ۳۲‬میلیارد دلار هزینه را به خود اختصاص می‌دهند كه این هدر رفتن سرمایه است.

انور گفت كه بخشی از این هزینه را می‌توان برای ‪ ۲۰۰‬هزارمورد بیمار مبتلا به مالاریا هزینه كرد.

دكتر "رسول دیناروند" معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این اجلاس، گفت:اگر چه "اكو" یك سازمان اقتصادی است ، ولی در رابطه با سلامت مردم نیز فعالیت می‌كند.

وی با بیان اینكه برخی از كشورهای عضو اكو در دسترسی مردم به داروهای اساسی مشكل دارند، افزود: برخی كشورها نیز از امكانات خوبی در این زمینه برخوردارند و در چنین شرایطی كشورهای عضو اكو باید به یكدیگر كمك كنند تا مشكلی در تامین و دسترسی مردم به دارو ایجاد نشود.

دیناروند ، هماهنگی مسوولان دارویی عضو اكو در زمینه ثبت عوارض ، ایمنی دارو، مبارزه با فرآورده‌های دارویی قاچاق ، آموزش نیروی انسانی و سرمایه -گذاری در امر دارو را از مواردی ذكر كرد كه كشورهای عضو اكو می‌توانند همكاری كنند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha