سلامت نیوز : دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: سوء مصرف استروئیدهای دامی در انسان یک مشکل جهانی بوده ولی اخیرا در کشور ما رشد قابل توجهی پیدا کرده است که باید این روند کنترل شود.

دکتر فرشاد هاشمیان در گفت وگو با ایسنا ؛ گفت: در سال‌های اخیر مصرف فرآورده‌هایی که به عنوان حجم دهنده عضلانی در فعالیت‌های ورزشی عمدتا برای ورزشکاران و بدنسازان استفاده می‌شود، رشد غیرطبیعی داشته است. عمده افرادی که ورزش حرفه‌ای انجام می دهند و یا حتی با نظر به بحث‌های سلامتی باشگاه‌های ورزشی حداقل یکی از این داروها را مصرف می‌کنند و یا چندین دارو گاه به شکل همزمان مصرف می‌شود.

وی افزود: از بین این داروها، داروهای استروئیدی درصد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد ولی سایر داروها نیز مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، واژه سوءاستفاده به این دلیل قابل اطلاق است که این موارد مصرف فاقد منطق علمی و غیرقابل توجیه است.

دبیر انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه مصرف این داروها باعث می‌شود افراد در معرض خطر جدی سلامتی بدون توجیه کافی قرار گیرند، تصریح کرد: عوارض جدی مانند عوارض کبدی، خلقی و یا عقیمی تنها بخشی از این عارضه‌هاست.

وی در ادامه افزود: مصرف مقادیرغیرطبیعی و غیرعلمی، مصرف همزمان داروهایی که می تواند مشکل ساز باشد، عدم رعایت فواصل مصرف داروها، مشکلات ناشی از مصرف این داروها را تشدید می‌کند.

هاشمیان اظهار کرد: در برخی موارد حتی مشاهده می شود استروئیدهای تهیه شده جهت مصرف دام، جهت مصرف انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این یک مشکل جهانی بوده ولی در کشورمان در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است که باید حداقل این روند رشد کنترل شود.

وی گفت: با توجه به جمعیت مصرف کننده که عمدتا جوانان و نوجوانان هستند، آسیب‌های ناشی از این مصرف بی‌رویه می‌تواند منجر به صدمات قابل توجهی در سلامت آحاد جامعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha