چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 81714

اگر می خواهید به کمک یک رژیم غذایی مناسب با آلزایمر مقابله کنید، باید از دوران کودکی و سال ها قبل از رسیدن به سالمندی به فکر باشید.

مواد غذایی ضد فراموشی کدامند؟
سلامت نیوز : خیلی‌ها به محض این‌ که نکته‌ای را فراموش یا وسایل‌شان را گم می‌کنند و نمی‌توانند به خاطر بیاورند آنها را کجا گذاشته‌اند، به یاد بیماری آلزایمر می‌افتند و با شوخی و خنده می‌گویند: «حتما آلزایمر دارم!»

با این که تقریبا همه افراد ـ چه پیر و چه جوان از ابتلا به این بیماری می ترسند و نگران هستند ولی اغلب، کاری برای پیشگیری از بروز آن انجام نمی دهند. در صورتی که شاید به شیوه های ساده ای بتوان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد. البته متخصصان هنوز راه حلی قطعی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر پیدا نکرده اند ولی می گویند فعال نگه داشتن مغز، تمرکز، تکرار و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می تواند در این زمینه موثر باشد. با این حال، اگر می خواهید به کمک یک رژیم غذایی مناسب با آلزایمر مقابله کنید، باید از دوران کودکی و سال ها قبل از رسیدن به سالمندی به فکر باشید.

دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این باره به «جام جم» می گوید: توصیه می شود افراد برای پیشگیری از بروز آلزایمر از سنین جوانی و حتی نوجوانی به فکر باشند و در همان دوران اقدامات لازم را انجام دهند تا در سال های آینده به این بیماری مبتلا نشوند.

وقتی متخصصان می گویند در دوران کودکی باید با مصرف مواد غذایی مناسب به فکر پیشگیری از آلزایمر باشیم، این سوال مطرح می شود که چه موادی مناسب است و کدام یک می تواند احتمال خطر را افزایش دهد؟

دکتر زراتی در پاسخ به این پرسش، توضیح می دهد: توصیه می شود از دوران کودکی و نوجوانی، مصرف آنتی اکسیدان ها را در رژیم غذایی روزانه افزایش دهیم و آنتی اکسیدان های مهمی مانند ویتامین C، منابع ویتامین E و A و همین طور سلنیوم را در برنامه غذایی مان بگنجانیم.

وی با اشاره به منابع غذایی حاوی ویتامین C یادآور می شود: میوه ها و سبزیجات بهترین منابع برای تأمین این ویتامین به حساب می آید ولی باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که بسیاری از سبزیجات پس از این که به بازار می رسد، تا فرد مصرف کننده آنها را بخرد و همچنین مدتی که ممکن است آنها را در یخچال نگهداری کند، تمام ویتامین C خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل سبزی خوردن یا کاهویی که در طول روز مصرف می شود، نمی تواند منبعی غنی از ویتامیC باشد. این متخصص تغذیه توصیه می کند برای دریافت ویتامین C مورد نیاز بدن بیشتر از میوه های حاوی این ویتامین مانند لیموترش، مرکبات، کیوی و انواع توت استفاده کنید و این نکته را هم در نظر داشته باشید که ویتامین C نباید در معرض حرارت قرار بگیرد.

دکتر زراتی با تاکید بر اهمیت مصرف ویتامین E می گوید: منابع حاوی این ویتامین هم از دوران کودکی باید در برنامه غذایی وجود داشته باشد و به همین دلیل توصیه می شود از دوران کودکی و نوجوانی از جوانه گندم، ماش و شبدر استفاده کنید. به گفته وی، ویتامین E در روغن های مایع گیاهی مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن سویا نیز وجود دارد ولی زمانی که این روغن ها حرارت می بیند، ویتامین E آن هم از دست می رود. بنابراین برای دریافت این ویتامین باید روغن را همراه با سالاد مصرف کنید تا بتواند ویتامین E مورد نظر را تأمین کند.

دکتر زراتی در مورد اهمیت مصرف ویتامین A یا منابع حاوی بتاکاروتن نیز توضیح می دهد: از سنین کودکی باید موادی مانند هویج، آلوزرد، فلفل دلمه ای نارنجی رنگ، زردآلو و انبه را در برنامه غذایی داشته باشید تا نیاز بدن به این آنتی اکسیدان مهم نیز تامین شود. وی درباره منابع غذایی سلنیوم می گوید: آجیل و ماهی حاوی مقدار زیادی سلنیوم است و حتما باید جزئی از برنامه غذایی باشد. البته نباید فراموش کنیم مصرف مواد غذایی مناسب، هیچ وقت آلزایمر را درمان نخواهد کرد، ولی در پیشگیری از آن تا حد زیادی موثر است.

این مواد را از رژیم تان حذف کنید

همیشه قرار نیست با مصرف مواد غذایی خاصی احتمال ابتلا به بیماری ها را کاهش دهیم، بلکه در بسیاری از مواقع، شرایط برعکس است و اگر بخواهیم با بیماری مقابله کنیم، نباید بعضی غذاها را در رژیم روزانه مان قرار دهیم.

دکتر زراتی ضمن بیان این که مصرف برخی از مواد غذایی می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد، می گوید: امروزه ثابت شده، مصرف چربی های مضر مانند اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباع می تواند زمینه ساز ابتلا به آلزایمر باشد. در واقع، مصرف منابع اسیدهای چرب ترانس و اشباع مانند دنبه، روغن های جامد حیوانی و گیاهی، کره، خامه و لبنیات پرچرب می تواند باعث ایجاد رادیکال آزاد در بدن شود و این رادیکال های آزاد هم می تواند به سلول های عصبی حمله کرده و در نتیجه موجب بروز اختلال و ابتلا به آلزایمر شود.بنابراین علاوه بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی و فشار خون بالا که بارها در مورد آن صحبت شده است، تاکید می شود برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس و اشباع را محدود کنید.

مکمل آهن را خودسرانه مصرف نکنید

دکتر زراتی می افزاید: آن طور که ثابت شده، در کسانی که دچار کمبود آهن نیستند ولی خودسرانه و بدون تجویز پزشک از مکمل های آهن استفاده می کنند، بویژه افراد بالای 50 سال، خطر ابتلا به آلزایمر افزایش می یابد. وی درباره علت ایجاد این مشکل، توضیح می دهد: آهن هم مانند اسیدهای چرب اشباع و ترانس می تواند باعث تخریب سلول های عصبی و بروز اختلال شود. به همین دلیل تاکید می شود هیچ وقت خودسرانه، بخصوص در سنین بالای 50 سال از مکمل های حاوی آهن استفاده نکنید. بنابراین حتما ابتدا باید به کمک آزمایش خون میزان آهن بررسی شود تا اگر کمبودی وجود دارد، زیر نظر پزشک از مکمل مورد نیاز مصرف کنید.

ظرف و ظروف هم می تواند موثر باشد

برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باید مصرف بعضی از غذاها را افزایش داد و برخی را هم باید به کلی از رژیم غذایی حذف کرد. در کنار این موارد اما نوع ظرف و ظروف آشپزخانه هم مهم است و می تواند در ابتلا به آلزایمر یا پیشگیری از بروز آن موثر باشد. به گفته دکتر زراتی، استفاده از ظروف خش دار مانند تفلون هایی که در آنها خط و خش ایجاد شده، می تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر شود. این ظرف ها با آزاد کردن ترکیباتی در غذا موجب بروز این مشکل می شود.استشمام هوای آلوده نیز به دلیل وجود سرب یا استفاده از روزنامه برای بسته بندی مواد غذایی، می تواند زمینه ابتلا به آلزایمر را ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha