چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 81718
سلامت نیوز : افراد تحت رژیم غذایی بزودی می‌توانند حجم غذا و میزان کالری موجود در آن را با یک عکس از غذا که توسط دوربین کوچک متصل به دکمه لباسشان نشان داده می‌شود، بسنجند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ؛ اگرچه امروزه انسانها آگاهی بیشتری در مورد ارزش تغذیه‌ای غذای خود دارند اما مشکل اصلی بسیاری از افراد تحت رژیم غذایی، جمع بستن میزان کالری غذاهای صرف شده توسط آنهاست.

اکنون دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ در تلاش برای حل این مشکل، از فناوری جدیدی استفاده کرده‌اند که اندازه غذا را از روی تصویر ثبت شده اندازه گرفته و میزان کالری موجود در هر بخش از غذا را محاسبه می‌کند.

آزمایشات این سیستم نشان داده که در غذاهای جامد مانند همبرگر یا استیک، این فناوری می‌تواند با 3.7 درصد احتمال خطا حجم غذا را برآورد کند.در مقابل پژوهشهای قبلی نشان داده بوده که برآورد شخصی افراد از اندازه غذایشان تا 20 درصد اشتباه است.

محققان از تصاویر دو بعدی برای برآورد اندازه و شکل سه بعدی اقلام غذایی با استفاده از بشقاب به عنوان یک نقطه مرجع بهره بردند.در حالیکه پژوهشهای پیشین از تصاویر ثبت شده توسط گوشیهای هوشمند به این کار می‌پرداختند، سیستم جدید از یک دوربین متصل به دکمه لباس استفاده کرده که بر روی سینه زده می‌شود.

البته درخواست از افراد برای ثبت تصاویر غذایشان بطور دستی می‌تواند به نوعی زیاده‌روی محسوب شده و بر انتخاب غذایی آنها تاثیر بگذارد، به این معنی که نتایج نهایی نمایشگر عادات غذایی معمول آنها نخواهد بود.

این سیستم با ارائه بشقابی که غذای صرف شده در آن از اندازه استاندارد برخوردار است، می‌تواند موقعیت دقیق هر تکه غذا را با استفاده از بشقاب به عنوان مقیاس مرجع اندازه‌گیری کند.

سپس یک نرم افزار رایانه‌ای با استفاده از یک فرمول ریاضیاتی مبتنی بر عواملی مانند تضاد رنگ و زاویه خمش منحنی به جداسازی هر تکه غذا از زمینه می‌پردازد.زمانی که شکل اولیه هر تکه غذا تعیین شد، با اشکال هندسی سه بعدی در یک کتابخانه همسان می‌شوند تا برای مثال شباهت آن با شکل مخروطی یک تکه پیتزا تعیین شود.

بسته به همسانی قطعات غذا با هر شکل، این تکه‌ها با مجموعه ویژه‌ای از پارامترها برای تعیین اندازه سه بعدی کلی آن سنجیده می‌شوند.آزمایش این فناوری بر روی 17 غذا از جمله استیک، نان و کلم بروکلی انجام شد و اغلب نتایج دقیق ارائه شدند.

در این میان تنها سه مورد سس کچاپ به دلیل کوچکی آن، روغن ماهی و بستنی به دلیل مقعر بودن بخشی از شکل آنها، با اشکال در اندازه‌گیری مواجه شدند.

میزان کالری و مواد مغذی درون بشقاب سپس با استفاده از پایگاههای داده رسمی غذا محاسبه می‌شوند.

محققان اذعان کرده‌اند که مسائل حل نشده‌ای در این پژوهش وجود داشته که در این بین، می‌توان به استفاده افراد از شیوه‌های مختلف پختن و مواد غذایی متنوع و همچنین سنجش غیرممکن غذاهای همرنگ با بشقاب اشاره کرد. اگرچه به گفته آنها این فناوری از مزایای زیادی در مقایسه با شیوه‌های رایج برخوردار بوده و می‌تواند برای افراد تحت رژیم و مبتلایان به سرطان و بیماری‌های قلبی موثر باشد.

نتایج این پژوهش در مجله Measurement Science and Technology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha