چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 81722

عواملی چون شهرنشینی، کم تحرکی، کاهش فعالیت‌های ورزشی و چاقی سبب بد‌تر شدن شیوع سرطان سینه در جامعه ایرانی شده است.

ابتلاء سالانه ۹۰۰۰ زن ایرانی به سرطان پستان
سلامت نیوز : عضو کمیته علمی کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه ایران به لحاظ میزان شیوع سرطان پستان جزو کشورهایی با شیوع متوسط است، گفت: این بدان معناست که میزان شیوع ۲۵ تا ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و سالانه ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ مورد جدید ابتلاء به سرطان پستان در کشور شناسایی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز ؛ "احمد کاویانی" با هشدار نسبت به کاهش سن ابتلاء به سرطان پستان در ایران و این‌که این سرطان در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته در مراحل بالا‌تر تشخیص داده می‌شود، اظهار کرد: اما با این وجود وضعیت تشخیص در ۱۵ سال اخیر پیشرفت خوبی داشته است اما هم‌چنان ایده‌آل نیست.

وی با تاکید بر ضرورت اقدامات انجام شده برای پیشرفت بیشتر افزود: در کشورهای پیشرفته سرطان سینه به‌ندرت در مراحل ۳ یا ۴ تشخیص داده می‌شوند.

این جراح عمومی و فلوشیپ جراحی پستان با اشاره به گستردگی یکنواخت شیوع این سرطان در اقشار مختلف به لحاظ اقتصادی و اجتماعی ادامه داد: اما عواملی چون شهرنشینی، کم تحرکی، کاهش فعالیت‌های ورزشی و چاقی سبب بد‌تر شدن شیوع سرطان سینه در جامعه ایرانی شده است.

کاویانی با بیان اینکه با وجود پیشرفت در روش‌های تشخیصی، درمانی و پیشگیری اما هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم، گفت: هم‌اکنون در ایران همهٔ امکانات تشخیصی، درمانی در حد کشورهای پیشرفته فراهم است اما آنچه که هنوز آن فاصله داریم فرهنگ کار تیمی در درمان بیماران مبتلاء به سرطان پستان است.

وی با اعتقاد به اینکه درمان تیمی درمان موفقتری است، افزود: هم‌اکنون بیمار برای درمان به یک پزشک متخصص مراجعه می‌کند پزشک پس از انجام خدمات درمانی مربوطه بیمار را به پزشک دیگر ارجاع می‌دهد حال آنکه بیمار می‌تواند این خدمات را درقالب همکاری تیمی از پزشکان و به صورت کامل‌تر جامع دریافت کند.

عضو کمیته علمی کنگره هشتم انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: اگر شمار این همکاری‌ها افزایش یابد متعاقب آن کیفیت درمان سرطان پستان هم افزایش می‌یابد البته هم‌اکنون در بخش‌های دولتی و خصوصی کولونی‌هایی با حضور ۵ تا ۶ متخصص شکل گرفته است که کافی نیست و هنوز شهرهای کوچک از این خدمات محرومند.

کاویانی با اشاره به آخرین دستاوردهای علمی در زمینه تست‌های سلولی و مولکولی و اینکه هم‌اکنون می‌توان به کمک تومورمارکر‌ها و بررسیی‌های ژنتیکی افراد در معرص خطر بالای ابتلاء به سرطان را تشخیص داد، ادامه داد: پیش از این ناگزیر بودیم برای انجام یک تست ژنتیکی و یا بررسی جهش ژنی، نمونه بافت بیمار را به خارج از کشور ارسال نماییم اما در حال حاضر به همت همکاران متهصص دراین حوزه این آزمایش‌ها در ایران انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که با وجود پیشرفت‌هایی در درمان جراحی پستان هنوز در برخی مناطق کشور برای درمان تودهٔ سرطانی کوچک، تمام بافت پستان برداشته می‌شود، افزود: اما در مراکز جراحی پیشرفته و با استفاده از شیوه‌های جدید جراحی‌هایی تحت عنوان «جراحی‌های انکوپلاستی» که مخلوطی از تکنیکهای جراحی سرطان وجراحی زیبایی است، می‌توان تنها قسمتی از سینه که بیمار است وتودهسرطانی در آن قرار دارد را طی عمل جراحی برداشت بدون اینکه شکل ظاهری این عضو دچار اختلال و دفرمیتی شود. همچنین در درمان جراحی زیر بغل مهم‌ترین دست آورد انجام تکنیک‌های جراحی «کمتر تهاجمی» برای به حد اقل رسانیدن آسیب به رگ‌های لنفی در این ناحیه است که در طی آن احتمال بروز ورم دست به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه کلید اصلی کنترل بیماری در کشور را در آگاهی رسانی بیشتر و بهتر و افزایش توجه بانوان به سلامت خود در این زمینه، توجه مدیران حوزه سلامت به اهمیت برنامه ریزی‌های کلان در کنترل بیماری و توجه پزشکان و بیم درمانی به آخرین دستاوردهای علمی و به کار گیری روشهای نوین در تشخیص، درمان، پیگیری و بازتوانی بیماران دانست.

شایان ذکر است هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران ۲۴ لغایت ۲۶ مهرماه سالجاری با هدف بررسی مروری بر اعمال جراحی الکتیو، مشکلات اعمال جراحی اورژانس، جراحی سرطان و مراقبت‌های قبل و بعد از آن در مرکز همایش‌های بین المللی رازی تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha