براساس مطالعات انجام شده در خصوص وزن کودکان، مشخص شد؛ کودکانی که با چاقی و اضافه وزن روبرو هستند از سن 7 سالگی در معرض بیماری‌های قلبی و عوامل ایجاد این گونه بیماری‌ها قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران مرکز پزشکی کودکان در اهیو ( Ohio ) با اندازه‌گیری قد و وزن 158 دختر هر 4 ماه یکبار و استفاده از نمای توده بدنی ( BMI ) پس از سه سالگی در آنها به بررسی عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی در آنان پرداختند.

در این پژوهش، عنصر اصلی مورد بررسی در کودکان BMI بود که معمولا به دلیل آن که کودکان در سنین 4 تا 7 سالگی شروع به افزایش وزن می‌کنند با افزایش BMI مواجه هستند و با ورود به دوره نوجوانی و با افزایش قد و لاغرتر شدن آنها BMI آنها رو به کاهش می گذارد. این فرآیند افزایش و کاهش BMI را به نام بازگشت BMI می‌نامند.

مشاهدات نشان داد که كودكانی که زودتر به حد بازگشت BMI می‌رسند (زودتر از معمول شروع به افزایش وزن می کنند)، دارای علائم بیماری‌های قلبی از سن 7 سالگی هستند و آنهایی که با این موضوع یعنی بازگشت BMI از سن 4 سالگی روبه رو هستند، بیشتر از سایرین در معرض افزایش فشار خون و افزایش قطر بطن‌ها ( که به عنوان فاکتور اصلی بیماری‌های قلبی در بزرگسالان مطرح است) قرار دارند.

دکتر « توماس کیمیل » متخصص قلب که سرگروه این تیم بود، گفت: فاکتورهای افزایش خطرات قلبی از دوران کودکی دیده می شود و چاقی در کودکان به صورت همه‌گیر و مسری درآمده است و چاقی مسری کودکان در حال حاضر، همان بیماری مسری قلبی در20 سال آینده است.

دکتر کیمیل گفت: هر چقدر در حال حاضر با چاقی‌های بی رویه کودکان مبارزه کنیم در آینده آنها سالم‌تر خواهند بود که این موضوع با داشتن یک رژیم غذایی سالم، انجام تمرینات ورزشی و نیز کاهش زمان تماشای تلویزیون و انجام بازی‌های کامپیوتری ممکن می‌شود.


وی ادامه داد: این موضوع فقط مربوط به کودکان نبوده و خانواده‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین کلیه اعضای خانواده باید به این موضوع توجه داشته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha