چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 81731
سلامت نیوز : کارشناس ارشد هوشبری سردرد را از عوارض شایع بیهوشی در روش رژیونال اسپینال دانست و گفت: البته در روش رژیونال دورال نباید سردرد وجود داشته باشد.

گیتی وکیلیان در گفت وگو با نظام پرستاری افزود: اگر در روش رژیونال اسپینال پرده دورا پاره و سوزن وارد مایع مغزی نخاعی شود بدین ترتیب روش اسپینال به اپیدورال تبدیل و سردرد بروز می کند. سوزن به کار رفته در بی حسی اپیدورال درشت تر از اسپینال و میزان خروج مایع مغزی نخاعی نیز بیشتر است.

وی عوارض را ذات پروسیجرهای بیهوشی برشمرد و گفت: درد مهمترین عارضه است و در بهترین بی حسی ها 25 درصد بیماران درد را تجربه می کنند اگر نتوان دردهای احشایی را کنترل کرد ناگزیر به تجویز نارکوتیک ها هستیم.

این کارشناس ارشد هوشبری افت فشار خون را از دیگر عوارض بیهوشی دانست و گفت: این افت فشارخون به همراه برادی کاردی و به علت بلوک سیستم اعصاب سمپاتیک است.

وکیلیان ادامه داد: آسیب به اندام تحتانی از دیگر عوارض رژیونال اسپینال و اپیدورال است چون بی حسی و بی حرکتی امکان آسیب را افزایش می دهد البته در بیمارانی که به ونتیلاتور متصل هستند امکان بروز نارسایی تنفسی وجود دارد.

وی این عارضه در اعمال جراحی را بالاتر از توراکس دانست و افزود: در جراحی جنرال بی حسی پایین تر از توراکس است اما به هر دلیلی بی حسی به سمت بالاتر شیفت کند و به عبارتیHigh Total Spinal شود و به نواحی گردنی نفوذ کند نارسایی و ارست تنفسی و هایپوترمیا به علت فلج سمپاتیک رخ می دهد.

این کارشناس ارشد هوشبری با تاکید بر ضرورت رعایت نکات اسپتیک در رژیونال اسپینال و اپیدورال یادآور شد: در صورت عدم رعایت نکات اسپتیک خطر بروز التهاب پرده مننژ و بروز مننژیت افزایش می یابد.

وکیلیان هماتوم در اطراف Spinal Cord را از دیگر عوارض بیهوشی دانست و گفت: در مواردی هم شوک آنافیلاکسی براثر واکنش یا احتباس دارو دیده می شود.      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha