سلامت نیوز : رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به پایش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، استان کرمان در گروه استان‌های کم‌خطر در زمینه شیوع آنفلوانزای پرندگان است.

آمنه زینلی امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی جدی و بسیار عفونی ماکیان و سایر پرندگان محسوب و همه‌ساله طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در سطح کشور اجرا می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: به طبع سازمان متبوع و در کنار پایش بیماری‌های مختلف طیور که به صورت سالانه توسط این اداره کل صورت می‌گیرد، این طرح همه ساله در استان کرمان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به پایش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، استان کرمان در گروه استان‌های کم‌خطر در زمینه شیوع آنفلوانزای پرندگان است.

زینلی اذعان داشت: با توجه به ماهیت ویروس آنفلوانزای پرندگان و راه‌های انتقال این بیماری به ویژه از طریق پرندگان وحشی، احتمال شیوع سویه‌های مختلف این بیماری همیشه وجود دارد.

وی افزود: طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در استان کرمان از 26 مرداد ماه سال جاری آغاز شده است و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: در این طرح از سه واحد مرغ مادرگوشتی، 9 واحد تخم‌گذار تجاری، هشت روستا و سه واحد سایر طیور مجموعاً تعداد 357 مورد نمونه‌برداری انجام می‌شود.

وی رعایت اصول قرنطینه‌ای و امنیت زیستی را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از انواع بیماری‌ها دانست و بیان داشت: مرغداران باید ضمن رعایت تمام نکات بهداشتی و واکسیناسیون به‌موقع طیور، اصول قرنطینه‌ای و امنیت زیستی را با حساسیت بیشتری مدنظر قرار دهند.

زینلی افزود: شیوع غالب بیماری‌های طیور در استان به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha