رئیس انستیتو غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران، دیابت را بیماری دانست که بدون مشارکت عمومی و کار تیمی قابل کنترل نبوده و برای این منظور باید فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش انجام داد.

دکتر«خمسه» در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که جنبه روانی بیماری دیابت بسیار مهمتر از جنبه جسمی آن است، افزود: این بیماری نه تنها از نظر مسایل جسمی، بلکه از جنبه‌های روحی، روانی و بهداشت روان نیز به عنوان یک بیماری سیستمیک مطرح است.

وی ادامه داد: اگر چه همکاران بخش مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت تلاش زیادی در زمینه کنترل دیابت می‌کنند اما باید واحدهایی که در این زمینه در سطح کشور فعال هستند، بیشتر شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند و روحیه تعامل، همکاری و مشارکت را بین بیماران، خانواده‌هایشان، تیم درمانگر و گروه‌های ذیربطی که در زمینه تأمین اقلامی همچون دارو، انسولین، سرنگ و گلوکومتر فعالیت می‌کنند و گروه‌هایی که در رابطه با بهداشت روان فعال هستند را تقویت کرد چرا که در صورت برنامه‌ریزی به صورت گروهی می توان در سطح کلان جوابگوی نیاز گروه کثیری از بیماران دیابتی بود.


وی در خصوص ضررهای اقتصادی بیماری دیابت بر جامعه گفت: انجام سرمایه گذاری‌های یاد شده موجب صرفه جویی بسیاری هنگفتی در بخش اقتصاد خواهد بود. در حالی که اگر این اقدامات انجام نشود و نگرش و رفتار بیماران تغییر نیابد مسلماً با عوارض بیماری و هزینه‌های سنگین درمانی ناشی از آن مواجه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha