چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 81746

سلامت نیوز : کارشناسان سلامت عمومی در یک مطالعه دریافتند که از اواسط قرن 19 میلادی تاکنون متوسط قد مردها حدود 11 سانتیمتر افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از صدها هزار مرد در 15 کشور اروپایی مورد مطالعه قرار گرفت.نتایج ارزیابی‌ها نشان داد که متوسط قد مردان انگلیسی 21 ساله از 167.05 سانتیمتر در سال‌های 75-1871 به 177.37 سانتیمتر در سال‌های 75-1971 رسیده است.

متخصصان بهداشت عمومی دانشگاه «اسکس» در این رابطه اظهار داشتند: رشد قد به میزان چشمگیری تحت تاثیر بسیاری از مسائل و شرایطی است که ظرف دو سال نخست زندگی، بدن کودک با آنها روبرو بوده است. به این ترتیب نرخ بالای ابتلا به بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی یا اسهال که عامل مرگ و میر نوزادان است می‌تواند بر فرآیند رشد نوزادان و رشد قد آنان تاثیر بگذارد.

این متخصصان همچنین معتقدند: کاهش جمعیت خانواده‌ها به معنی درآمد بیشتر، زندگی در شرایط پاکیزه‌تر و سالم‌تر و در عین حال آموزش بیشتر است که بر نوع تغذیه و سلامت تاثیر مثبت دارد. بنابراین افزایش میانگین قد مردان در اروپا که در این مطالعه آشکار شد می‌تواند نشان‌دهنده بهبود وضعیت سلامت آنان در دوران کودکی باشد.

کارشناسان سلامت عمومی معتقدند: هرچند بررسی میزان رشد قد افراد در جوامع، یک شاخص مفید است اما تمرکز بر وضعیت کلی بهبود سلامت افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha