چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 81749

سلامت نیوز : یک جراح چشم پزشکی با بیان اینکه در 30 تا 50 درصد موارد، کودک بدنبال استرابیسم دچار آمبلیوپی (تنبلی چشم) می‌شود، گفت: در کودکان، دوبینی بیشتر در سن زیر 6 سال شروع می‌شود.

دکتر احمد شجاعی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه استرابیسم یا لوچی چشم در اثر هم جهت نبودن محورهای بینائی دو چشم ایجاد می‌شود، گفت: در این مشکل مسیر نگاه فرد در دو چشم در یک جهت نیست هنگامی که یک چشم در جهت خاصی نگاه می‌کند، چشم دیگر به سمت دیگری نگاه می کند.

وی گفت: این بیماری یکی از مشکلات شایع چشم پزشکی است و در 4 درصد موارد در گروه سنی اطفال و بزرگسالان دیده می‌شود. چشم‌ها (یکی یا هر دو) ممکن است به داخل، خارج، بالا یا پایین انحراف داشته باشند. در بعضی افراد ممکن است بیش از یک نوع انحراف وجود داشته باشد.

این جراح چشم پزشکی با اشاره به اینکه علت دقیق همه موارد استرابیسم مشخص نیست، گفت: استرابیسم ناشی از عدم توانایی حرکات هماهنگ دو چشم است.

دکتر شجاعی گفت: استرابیسم در نیمی از کودکان از بدو تولد وجود دارد. در کودکان استرابیسم ممکن است به علت آب مروارید، بیماری‌های شبکیه نظیر رتینوپاتی نوزادان نارس، بیماری‌های ضعیف کننده عمومی و ضربه هنگام تولد یا در دوران کودکی ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: در بسیاری از موارد استرابیسم به صورت ارثی و فامیلی دیده می‌شود. در بزرگسالان دیابت، بیماری تیروئید ( بیماری گریوز)، ضربه به سر، حوادث عروقی مغز در زمینه دیابت یا فشار خون و سکته مغزی از علل ابتلا به استرابیسم است.

این جراح چشم پزشکی گفت: حرکات چشمی ناهماهنگ حتی لوچ شدن به طور طبیعی ممکن است گه گاهی در نوزادان دیده شود. ولی پس از سه چهار ماهگی، کودک باید قادر به تمرکز بر روی اشیاء باشد و چشم‌ها انحراف نداشته باشند. اگر چشم کودک به داخل یا خارج منحرف می‌شود یا قادر به تمرکز روی اشیاء نباشد و یا به نظر برسد که چشمانش انحراف دارد باید توسط چشم پزشک معاینه شود.

دکتر شجاعی خاطرنشان کرد: در 30 تا 50 درصد موارد، کودک بدنبال استرابیسم دچار آمبلیوپی (تنبلی چشم) می شود. در کودکان دوبینی بیشتر در سن زیر 6 سال شروع می شود.

وی گفت: تشخیص سریع و درمان به موقع تنبلی چشم می تواند از کاهش بینائی دائمی پیشگیری کند. استرابیسم طی معاینه چشم پزشکی تشخیص داده می شود. معاینه چشم پزشکی در همه کودکان در سنین حدود سه سالگی توصیه می شود.

شجاعی با تاکید بر اینکه تنبلی چشم درمان‌های متفاوتی دارد که بر اساس شرایط بیمار و صلاحدید پزشک انجام می شود، گفت: استفاده از قطره‌های چشمی، بستنن چشم قوی‌تر برای اصلاح آمبلیوپی (تنبلی چشم)، ورزش عضلات چشم، تجویزعینک با قدرت انکساری مناسب، تجویز عینک حاوی منشور و عمل جراحی عضلات خارج کره چشمی از راهکارهای درمان تنبلی چشم است که باید هرچه سریعتر انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha