چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 81752

سلامت نیوز : یک فیزیوتراپ معتقد است: انجام ورزش‌هایی نظیر ایروبیک و شنا در اصلاح انحراف جانبی ستون فقرات نقش موثر و کمک کننده دارند.

مرتضی عزیزیان در گفت وگو با(ایسنا) ، یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های قامتی را انحراف جانبی ستون فقرات دانست و گفت: گرچه این ناهنجاری به دو صورت اکتسابی و مادرزادی دیده می‌شود اما شایع‌ترین حالت آن که بیشتر در سنین بلوغ دیده می‌شود نوع اکتسابی آن است.

این فیزیوتراپ، زندگی ماشینی، بی تحرکی و کم تحرکی، عادت‌های غلط نشستن و حمل اشیا را شایع ترین علل بروز انحراف جانبی ستون فقرات دانست.

وی افزود: فشار آوردن روی یک پا و تکیه قراردادن آن می تواند سبب ایجاد انحراف جانبی ستون فقرات شود.

به گفته عزیزیان، انحراف جانبی ستون فقرات که سمت راست و چپ دیده می‌شود، می تواند سبب بروز ناهنجاری‌هایی در مهره‌های کمری و گردن شود.

عزیزیان در ادامه با بیان اینکه در انحراف جانبی ستون فقرات، ستون فقرات به طرفین قوس بر می دارد، گفت: این حالت اغلب می‌تواند با چرخش مهره‌ها در طول محور عمودی همراه باشد.

وی افزود: این حالت سبب کوتاهی عضلات در سمت تعقر و کشیدگی آنها در سمت تحدب می شود.

این فیزیوتراپ یادآور شد: در حالت معمول شانه مربوط به دست غالب حدود یک سانتیمتر از شانه دیگر پایین تر است به عنوان مثال در افراد راست دست شانه راست یک سانتیمتر پایین‌تر است و این مسئله عادی است و به حساب انحراف گذاشته نمی‌شود.

عزیزیان مشاهده زوائد و برجستگی‌های ستون فقرات از پشت و در یک راستا نبودن آنها را از علائم انحراف جانبی ستون فقرات دانست.

وی کوتاهی اندام تحتانی از مفصل ران تا پا در یک طرف به دلایل مادرزادی، بیماری و ... را یکی از علل ابتلا به انحراف جانبی ستون فقرات عنوان کرد.

عزیزیان یکی از درمان‌های موثر اسکولیوزیس (انحراف جانبی ستون فقرات) را کشش عضلات طرف تعقر و تقویت عضلات طرف تحدب دانست.

عزیزیان بهترین راه پیشگیری از انحراف جانبی ستون فقرات را اصلاح ارگونومی (عادت های غلط) دانست و عدم استفاده از عادت‌های غلط حرکتی، نشستن، نپوشیدن کفش‌های نامناسب و ... را از جمله راه کارهای پیشگیری از ابتلا به این ناهنجاری دانست.

این فیزیوتراپ با بیان اینکه ورزش و حرکت درمانی می تواند نقش موثر و کمک کننده‌ای در پیشگیری از وقوع این ناهنجاری داشته باشد، گفت: ایروبیک و شنا کردن (کرال سینه و پشت) می تواند در درمان و اصلاح ناهنجاری ستون فقرات موثر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بروز ناهنجاری و انحراف در ناحیه گردن می تواند سبب ایجاد سردرد شود، گفت: در بسیاری از موارد فرد به علت انحراف جانبی ستون فقرات دچار دردهایی در ناحیه پس سر و پشت چشم می شود که به اشتباه میگرن تشخیص داده می شود و فرد سال ها بدون نتیجه گرفتن از داروهای میگرنی استفاده می کند.

وی افزود: این گونه سردردها که به علت انحراف های قامتی بروز می‌کنند به راحتی و با استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی قابل اصلاح هستند.

به گفته عزیزیان، گرچه اندازه گیری میزان انحراف توسط عکس رادیولوژی انجام می گیرد اما تشخیص بالینی و عینی آن به این ترتیب است که یک شانه فرد در حالت ایستاده پایین‌تر از شانه دیگر قرار می گیرد.

عزیزیان گفت: در نهایت تشخیص قطعی این ضایعه با استفاده از عکس‌های رادیولوژی صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha