پژوهشگران می‌گویند تكامل برخی مناطق مغزی كودكان و نوجوانان مبتلا به "اختلال بیش فعالی كمبود توجه" (‪ (ADHD‬تا سه سال دچار تاخیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپایگاه اینترنتی رویترز، در این تحقیقات مشاهده شد ترتیبی كه قسمتهای مغز تكامل می‌یابد در كودكان مبتلا به ‪ ADHD‬دقیقا مشابه كودكان سالم است.

دكتر "فیلیپ شاو" از "موسسه ملی سلامت روانی موسسه‌های ملی بهداشت" می‌گوید فقط این رشد چند سال با تاخیر انجام می‌شود.

شاو گفت، این تاخیرها در مناطقی از مغز كه در كنترل فكر، توجه و برنامه‌ریزی اهمیت دارند بیشترین نمود را دارد.

اختلال بیش فعالی كمبود توجه بیماری است كه حدود ‪ ۲‬میلیون كودك آمریكایی به آن مبتلا هستند و اغلب در سنین پیش از دبستان و سال‌های اول دبستان خود را نشان می‌دهد.

كنترل رفتار و تمركز حواس برای این گونه كودكان دشوارتر است.

شاو گفت این مطالعه به پاسخ به این سوال كه آیا رشد مغز در كودكان مبتلا به ‪ ADHD‬متفاوت با كودكان سالم است یا فقط تاخیر رشد وجود دارد كمك می‌كند.

شاو كه مطالعه وی در "نشریه آكادمی ملی علوم" منتشر شده است گفت، این یافته‌ها نشانگر تاخیر رشد و نموی در برخی قسمتهای مغز این كودكان است.

این یافته بر اساس مطالعات تصویربرداری از ‪ ۲۲۳‬كودك و نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی كمبود توجه(‪ (ADHD‬و ‪ ۲۲۳‬كودك سالم بدست آمده است.

محققان با استفاده از ام آر آی ، ساختار مغز را در سنین مختلف بررسی كردند و ضخامت كورتكس در حال رشد و نمو كودكان كه برای توجه اهمیت دارد اندازه‌گیری نمودند.

درحالی كه مطالعات تصویربرداری كه پیش از این انجام شده بود بیشتر بر اندازه‌گیری چهار لب مغز تكیه داشته است، شاو و همكارانش با یك شیوه جدید ضخامت بافت مغز را در چهل هزار ناحیه مختلف در كورتكس اندازه گرفتند.

آنها محور توجه خود را بر دوره سنی معطوف كردند كه طی آن ضخامت كورتكس در دوران كودكی به اوج خود می‌رسد، و بعد از بلوغ هنگامی كه ارتباطات عصبی بلااستفاده حذف می‌شوند، روبه نازك شدن می‌گذارد.

محققان دریافتند در كودكان مبتلا به ‪ ADHD‬ضخامت كورتكس در میانگین سنی ‪ ۱۰/۵‬سالگی به اوج خود می‌رسد، درحالی كه در كودكان سالم این اوج ضخامت كورتكس در ‪ ۷/۵‬سالگی مشاهده می‌شود.

وی گفت، این مطالعه فواید درمان اینگونه كودكان و علت بهبود این اختلال در برخی كودكان را روشن نمی‌كند.

شاو گفت ، نكته مهم این مطالعه برای والدینی كه كودكان آنها به اختلال بیش فعالی كمبود توجه مبتلا هستند این است اگر سه سال صبر كنند فرزند آنها بهبود می‌یابد.

وی گفت، اختلال بیش فعالی كمبود توجه یك مشكل جدی برای كودكان، خانواده‌ها و مدارس به شمار می‌رود و به درمان نیاز دارد.

مطالعه‌ای كه ماه سپتامبر منتشر شد نشان داد كمتر از نیمی از كودكان آمریكایی مبتلا به بیش فعالی كمبود توجه تحت درمان قرار می‌گیرند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha