چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 81772

بسیاری از افراد هستند که با وجود تزریق بوتاکس هیچ تغییری در چهره آنها به وجود نیامده است و یا عده‌ای از آنها افرادی هستند که اصلا نیازی به تزریق بوتاکس ندارند .

زیبایی به شرط چاقو!

سلامت نیوز : برخی افراد مطالعه‌ای بر آیین‌نامه نظام پزشکی ایران نداشته و نمی‌دانند با وجود تسهیلاتی که این آیین‌نامه برای پزشکان عمومی قائل شده است، همان 7 سال برای طبابت این دانشجو در زمینه‌های مختلف کفایت می‌کند، چرا که طبق دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی، ماده 3، پزشک عمومی می‌تواند هر اقدامی را که در آن مهارت و تبحر کافی دارد برای بیماران و مراجعین انجام دهد و در صورتی که مرتکب کوتاهی و قصور شود پاسخگو خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ ملاک مهارت و تبحر علاوه بر توانایی پزشک، سرفصل‌ها و حیطه آموزشی است که در طول تحصیل و یا متعاقب آن طی دوره‌های تکمیلی معتبر فرا گرفته و گواهی آن را اخذ می‌کند.

حال در اینجا دو سؤال اساسی مطرح می شود. اول این‌که آیا قوانین نظام پزشکی ایران پیرو آن دیالوگ معروف فیلم‌های پلیسی است که می گفت "تا جسدی نباشد، جنایتی هم اتفاق نیفتاده"؟! آیا حتما باید کسی آسیب ببیند تا مهارت یک پزشک مورد سنجش قرار گیرد؟

و سؤال دوم این‌که پس تکلیف مدرک 4 سال دوره تخصصی چه می‌شود؟ البته از آنجایی که قصد سیاه‌نمایی نیست، ذکر این نکته لازم است که آیین‌نامه پزشکی در همه بندها بر له پزشکان عمومی نبوده و در برخی تبصره‌ها اعمالی را نیز برای آنها غیرمجاز اعلام کرده است.

با وجود دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی که فراگیری مهارت‌ها برای درمان بیماری‌های دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌های شایع روان‌پزشکی، سونوگرافی ساده، طب سنتی، مشاوره تغذیه، مشاوره ژنتیک، مشاوره ترک اعتیاد، مراقبت از پوست و طب سنتی را برای پزشکان عمومی بلامانع و حتی لازم دانسته است؛ تنها عمل کاشت مو را در این میان برای پزشکان غیرمتخصص ممنوع اعلام کرده که همین یک مورد نیز شکایت پزشکان عمومی را برانگیخت! و موجب شد پزشکان عمومی که در این حیطه مشغول به فعالیت بودند، دادنامه‌ای را نسبت به این بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به هیات دیوان عدالت اداری تسلیم نمایند که البته نتیجه‌بخش نبود.

اما نکته مورد توجهی که در این دادنامه وجود داشت، یکی از دلایل مطرح شده پزشکان معترض بود که هم‌سویی خوبی با مبانی منطقی دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی داشت. در یکی از پاراگراف‌های دادنامه، آمده است که "عمل کاشت مو به عنوان یک اقدام پزشکی خوانده نمی‌شود" چرا که فردی که مو را می‌کارد به بدن شخص ورود نکرده و در بدترین تعبیر اگر عمل کاشت مو نتیجه‌بخش نباشد، نهایتا موهای کاشته شده جدید رشد نمی‌کنند!

به همین سادگی و بی‌خطری و گویا طبق این دادنامه، هزینه هنگفت کاشت مو، درد طاقت‌فرسای آن و به هم خوردن ظاهر فرد، از فاکتورهای قابل اغماض محسوب شده است. البته این استدلال تنها برای کاشت مو صادق نیست و به گفته یک متخصص پوست و مو، بسیاری دیگر از عمل‌های زیبایی با همین خط مشی "نهایتش جواب نمی‌دهد" توسط افراد غیرمتخصص به طور قانونی پی‌گیری می‌شود.

دکتر رضا یعقوبی، متخصص پوست، در این باره به ایسنا گفت: بسیاری از مراجعه‌کنندگان هستند که با وجود تزریق بوتاکس هیچ تغییری در چهره آنها به وجود نیامده است و یا عده‌ای از آنها افرادی هستند که اصلا نیازی به تزریق بوتاکس نداشته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انجام اعمال زیبایی مانند برداشتن خال یا بوتاکس که برای پزشکان عمومی بلامانع است، خطرناک محسوب می‌شود یا نه؟ گفت: امکان ایجاد خطر و مشکل در هر عملی وجود دارد اما تبحر یک پزشک به توانایی وی در رفع عوارض است که سنجیده می‌شود. باید از قانونگذار چنین قوانینی پرسید که پزشک عمومی در طی دوران 7 ساله تحصیل خود در کدام واحد درسی آموزش تزریق بوتاکس را دیده است؟

یعقوبی تصریح کرد: حتی گذراندن دوره‌های پوست و مو نیز برای چنین اعمالی کفایت نمی‌کند، برای مثال در انگلیس تدریس تزریق بوتاکس به یک دوره 3 ساله نیاز دارد.

به هر حال، طرح توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی در راستای احقاق محوریت پزشک خانواده، بعد از 37 سال دوباره ابلاغ شده است، پس اگر شما جزو آن دسته از پزشکان عمومی هستید که تبادل انرژی‌تان با کائنات از وضعیت مطلوبی برخوردار است می‌توانید امیدوار باشید که هیچ شاکی روی دستتان نخواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha