پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰

اواخر خرداد امسال خبر شیوع وبا در کشور افغانستان باعث بروز نگرانی در کشور شد زیرا هر بار که این بیماری در یکی از کشورهای همسایه شایع می‌شود به ایران هم می‌رسد. حالا این کشور همسایه بعد از مواد مخدر و مهاجر غیرمجاز این بیماری را نیز به ایران صادر کرده است تاجایی که به گزارش وزارت بهداشت از هفته گذشته 64 نفر در کشور به وبا مبتلا شده‌اند.

64 نفر در ایران «وبا» گرفتند
سلامت نیوز : اواخر خرداد امسال خبر شیوع وبا در کشور افغانستان باعث بروز نگرانی در کشور شد زیرا هر بار که این بیماری در یکی از کشورهای همسایه شایع می‌شود به ایران هم می‌رسد. حالا این کشور همسایه بعد از مواد مخدر و مهاجر غیرمجاز این بیماری را نیز به ایران صادر کرده است تاجایی که به گزارش وزارت بهداشت از هفته گذشته 64 نفر در کشور به وبا مبتلا شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز این خبر را تأیید کرد و به ایسنا گفته است که این افراد را اتباع غیر مجاز افغانی تشکیل می‌دهند و هنوز هیچ ایرانی به این بیماری مبتلا نشده است. به گفته دکتر محمدمهدی گویا این افراد بیماری را از کشور خود دریافت کرده‌اند و به محض ورود به کشور شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.وی با بیان اینکه از این تعداد یک نفر جان خود را از دست داده است می‌گوید: عمده موارد ابتلا به وبا در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس شناسایی شده‌اند.

آب آلوده عامل وبای امسال
رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت با بیان این که بیماری وبا از جمله بیماری‌های بومی کشور است و می‌تواند در هر منطقه‌ای رخ دهد می‌گوید: امکان بروز این بیماری در مناطق هم‌مرز با پاکستان و افغانستان و مناطقی که دسترسی به آب آشامیدنی سالم محدود است، بیشتر است.

دکتر حسین معصومی اصل ورود غیرقانونی اتباع خارجی از کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان به‌ویژه هنگام بروز بلایای طبیعی را از چالش‌های وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا از جمله وبا می‌داند و ادامه می‌دهد: برخی از این اتباع بیمار هستند و بیماری را با خود به کشور وارد می‌کنند و با یک سهل‌انگاری ممکن است تمام کشور را درگیر این بیماری کنند.

رعایت بهداشت دشمن وبا
در این میان به اعتقاد یک متخصص بیماری‌های عفونی درست است که ابتلا به این بیماری در کشورهای توسعه یافته تقریباً محال است و هر سال با شروع فصل گرما خبرهایی از انتشار آن در کشورهای در حال توسعه به گوش می‌رسد اما راهکار مقابله با آن استفاده از آب سالم و رعایت برخی نکات بهداشتی است، دو راهکاری که در بسیاری از استان‌ها رعایت نمی‌شود و اتباع غیرمجاز نیز از آن محروم هستند و بیماری را به خود به ایران سوغاتی می‌آورند.

علایم وراههای انتقال وبا
دکتر نصرالله کردوانی به «حمایت»‌ می‌گوید: وبا یکی از بیماری‌های واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند؛ عامل بیماری زایی وبا یک باکتری به نام ویبریوکلراست که مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آب‌های زیرزمینی آن بالا ست بیشتر شایع است.

با کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن، ترشح کم ادرار و گاهی قطع کامل ادرار، نبض ضعیف، چشمهای گودرفته، پوست چروکیده، شکم فرورفته، گرفتگی عضلات و در شیرخواران فرورفتگی ملاج و در نهایت خواب آلودگی و مرگ می‌شود. انسان تنها مخزن وبا است و منبع بیماری اسهال و استفراغ بیماران و خود حاملان بیماری هستند. راه های انتقال این بیماری از طریق تماس دست‌های آلوده است، وی می‌گوید: عامل عمده انتقال بیماری وبا، آب آلوده است، این اتفاق به‌ویژه در مناطق روستایی که دسترسی کمتری به آب آشامیدنی سالم دارند، مردم را به سمت استفاده بیشتر از آب‌های ناسالم مانند آب چاه، رودخانه و امثال آن هدایت می‌کند.

همچنین در شرایطی که دسترسی به آب کم شود، شست‌وشوی دست هم به‌عنوان عامل پیشگیری کننده از میکروب وبا نیز کم خواهد شد. پس باید از آب آشامیدنی سالم استفاده کرد و از مصرف یخ‌های قالبی عرضه شده در مکان‌های غیربهداشتی خودداری کرد، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون نیز دشمن این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha