سلامت نیوز : رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت نسبت به تغییر الگوی ابتلا به ویروس ایدز و رشد فزاینده ابتلا به HIV از طریق روابط کنترل نشده هشدار داد و گفت: آمار ابتلا به ویروس ایدز از طریق روابط کنترل نشده جنسی در سال 91 نسبت به میانگین آمارهای 26 سال گذشته سه برابر افزایش داشته است. دکتر عباس صداقت آخرین آمار مبتلایان به ویروس اچ آی وی را تا تیرماه سال جاری 26هزار و 556نفر اعلام کرد که از این تعداد 5هزار و 300نفر فوت کرده اند و 4هزار و 800نفر نیز وارد فاز بیماری ایدز شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ وی با تاکید براینکه آمار مذکور آمار تجمیعی از سال 65تا بهار 92است گفت:براساس این آمار 68.14درصد از مبتلایان از طریق تزریق مشترک به این ویروس مبتلا شده اند و 12.3درصد نیز از طریق ارتباط جنسی.1.2درصد نیز از طریق انتقال مادر به جنین و 17.1درصد نیز از عوامل ناشناخته.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت نسبت به تغییر الگوی ابتلا به اچ آی وی در طول سال های اخیر هشدار داد و گفت:بر اساس آمارهای سال 91الگوی انتقال از طریق روابط جنسی محافظت نشده رشد داشته و به 33درصد موارد ابتلا افزایش یافته است.این درحالی است که ابتلا از تزریق به 52درصد کاهش یافته است.

وی سهم خانم ها از موارد ابتلا به ایدز از طریق روابط محافظت نشده را به مراتب بیشتر از آقایان دانست. صداقت با اشاره به وجود 21هزار و 256بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی در کشور گفت:براساس محاسبات انجام شده توسط کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر 75هزار نفر در ایران مبتلا به این ویروس هستند که از این تعداد 54هزار نفر از بیماری خود اطلاع ندارند.

هشدار وزارت بهداشت در مورد افزایش فروش و استفاده از کیت های غیراستاندارد چینی برای تشخیص ایدز

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با هشدار در مورد افزایش فروش و استفاده از کیت های غیراستاندارد چینی تشخیص سریع ویروس اچ آی وی در کشور، نتایج حاصل از استفاده از این کیت ها را غیرقابل استناد و نامعتبر دانست.دکتر عباس صداقت با اشاره به استفاده آزمایشی از کیت های تشخیص سریع ویروس اچ آی وی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور از ۲ سال قبل و استفاده رسمی از این کیت ها از ابتدای سال جاری به خراسان گفت:تنها 4برند معتبر از کیت های تشخیص سریع پس از تایید سازمان بهداشت جهانی در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی، مورد استفاده قرار گرفته است. افراد مشکوک به ابتلا به ویروس اچ آی وی می توانند به صورت رایگان از این کیت ها و آزمایش های تشخیصی استفاده کنند.

وی باتاکید براین که تشخیص مثبت یا منفی بودن ویروس اچ آی وی تنها با استفاده از این کیت ها مسجل نمی شود گفت:برای تشخیص ابتلا به این ویروس علاوه بر استفاده از کیت های تشخیص سریع، به مشاوره های معمول و ۲ آزمایش تکمیلی و تاییدی نیز نیاز است تمامی این خدمات به صورت رایگان در مراکز مشاوره ایدز به مراجعان ارائه می شود.رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با هشدار در مورد افزایش استفاده و فروش کیت های غیر استاندارد چینی در داروخانه های کشور گفت:این کیت ها به تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت نرسیده است و نتایج کاذب مثبت یا منفی می دهد.وی تاکید کرد:بر اساس دستور العمل وزارت بهداشت، فروش کیت های استاندارد در بازار ممنوع است و استفاده از این کیت ها فقط در انحصار دانشگاه های علوم پزشکی است.به همین دلیل همه کیت های موجود دربازار غیر استاندارد و نتایج حاصل از آن غیر قابل استناد است.

صداقت در توصیه به افرادی که احتمال ابتلایشان به اچ آی وی از طریق مصرف تزریقی مواد مخدر یا ارتباطات حفاظت نشده جنسی وجود دارد گفت:دوره پنجره وپنهان ابتلا به این ویروس یعنی زمانی که طول می کشد تا بتوان توسط آزمایش از ابتلای فردی به این ویروس مطلع شد 6ماه است.اما با پیشرفت های تشخیصی می توان بین ۳ هفته تا ۳ ماه پس از آلودگی فرد با ویروس اچ آی وی از بیماری وی مطلع شد.وی توصیه کرد: همه افرادی که تصور می کنند بنا به دلایلی احتمال آلوده شدنشان به ویروس می رود به نزدیک ترین مرکز مشاوره بیماری های رفتاری محل سکونت شان مراجعه کنند.ضمن این که تلفن تماس همه این مراکز از طریق وزارت بهداشت به مراکز اطلاعات تلفن استان ها اعلام شده است و از طریق سامانه 118مخابرات امکان دریافت تلفن تماس نزدیک ترین مرکز مشاوره وجود دارد.

وی تصریح کرد:کلیه خدمات ارائه شده دراین مراکز محرمانه و رایگان است و مبتلایان می توانند با دریافت خدمات درمانی مناسب، طول عمری معادل طول عمر یک فرد عادی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha