پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 81782

اگر قیمت پایین‌تر شیر فله‌ای موجب می‌شود که خانوارها شیر بیشتری مصرف کنند این شیر هرگز نمی‌تواند جای شیر پاستوریزه و استرلیزه را که مانند شیر تازه ولی بدون آلودگی است بگیرد.

شیر فله‌ای ؛ ضدسلامت
سلامت نیوز : امیدوارم این خبر شایعه باشد؛ گفتند فروش شیر فله‌ای آزاد شد. نمی‌دانم ارگان‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه‌های مربوط به غذا تصمیم می‌گیرند، چرا نظر متولیان سلامت کشور را برای اینگونه تصمیم‌ها جویا نمی‌شوند. در سال‌های گذشته شاهد تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی شبکه‌های بهداشتی - درمانی خصوصا در استان‌هایی که دامداری رواج دارد برای کاهش و حذف کامل بیماری تب‌مالت بودیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ یادم نمی‌رود که تیم‌های سیار در روستاها مرتب هشدار می‌دادند و نهایتا همتی شد و کارخانجات تولید لبنیات عزم جزم کردند تا کلیه شیرها را در ایستگاه‌هایی که به این منظور ایجاد کرده بودند بخرند و پس از پاستوریزه‌کردن وارد بازار شود. شاید در چند سال پیش موارد بیماری تب‌مالت به‌طور چشمگیر کاهش پیدا کرده بود.

ولی از وقتی که بعضی از دامداری‌ها برای اینکه شیری را که به ایستگاه می‌آورند رد نشود، موادی به آن افزودند و آزمایشگاه‌های ایستگاه‌ها این شیرها را قبول نکردند، شیر آلوده تحت نام فله‌ای وارد بازار شد و به همین جهت شاهد افزایش بیماری تب‌مالت بودیم.

البته تا امروز که این خبر به من رسید باز امیدوار بودم قصه شیر فله‌ای سرنوشتی جز این داشته باشد چون زمانی که این ماده غذایی مشکوک، آزاد هم نبود، خریدوفروش می‌شد چون نظارتی بر غذا وجود ندارد. حال دیگر باید منتظر بیماری‌هایی مانند سل گاوی باشیم که سال‌ها نداشته‌ایم.

علاوه بر آلودگی‌های میکروبی که خانواده‌ها فکر می‌کنند با جوشاندن از بین می‌رود (ولی ظروف آلوده با شست‌وشوی معمولی دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است موجب بروز بیماری شود).

 آلودگی‌های شیمیایی و موادی که در دامداری افزوده شده با جوشاندن از بین نمی‌رود و حتی ممکن است غلظت این مواد در شیر به علت جوشیده‌شدن بیشتر شود و موجب بیماری‌های گوارشی و سایر بیماری‌ها با توجه به ماده افزوده شده بشود.

یادآوری این نکته ضروری است که با جوشاندن شیر بیشتر پروتئین موجود در شیر به صورت لایه‌هایی ته‌نشین می‌شود و به اطراف ظرف می‌چسبد و ویتامین‌ها نیز اکثرا در اثر جوشیدن از بین می‌روند؛ بنابراین اگر قیمت پایین‌تر شیر فله‌ای موجب می‌شود که خانوارها شیر بیشتری مصرف کنند این شیر هرگز نمی‌تواند جای شیر پاستوریزه و استرلیزه را که مانند شیر تازه ولی بدون آلودگی است بگیرد.

توصیه من به متولیان بهداشت کشور این است که قدر دستاوردهای گذشته را بدانند و اجازه ندهند کشور به‌عقب برگردد. ده‌ها سال طول کشید که توانستیم تب‌مالت را با همکاری‌های بسیار صمیمانه بین‌بخشی حذف کنیم. چطور اجازه می‌دهیم این نوع غذای آلوده به خانه‌های مردم برود و چه کسی جوابگوی افزایش  بیماری خواهد بود.

این تصمیمات نهایتا ضررش دامن همه ما را می‌گیرد؛ با کودکانی که بیشتر مستعد بیماری هستند و بیشتر مبتلا می‌شوند و با عواقب بیماری و با پزشکانی که به علت نبودن این بیماری ممکن است دیرتر بتوانند تشخیص دهند و سرگردانی بیمار در مطب‌های مختلف. به‌جای آنکه فکری به حال شیرهایی که در ایستگاه‌ها در آزمایشگاه رد می‌شدند می‌کردیم و دامداری را بازدید و از موارد خلاف جلوگیری می‌کردیم، راحت‌ترین و پرخطرترین راه را برگزیدیم. امیدوارم این خبر صحت نداشته باشد.

 ربابه شیخ‌الاسلام . مدیر مرکز تغذیه، سلامت و توسعه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha