جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۳
کد خبر: 81816
سلامت نیوز:‌ یکی از پرسش‌ها در مورد خال‌ها برمی‌گردد به برداشتن خال با حداقل جوشگاه؛ که چگونه می‌توان آن را برطرف کرد. در این مورد توجه به نکته‌های زیر ضروری است:

1. سه نوع خال داریم؛ «سطحی» یا «جانکشنال» که همسطح پوست است، «درمال» که عمقی‌تر از قبلی و معمولا همرنگ پوست است و «کامپاند» یا «مخلوط» که رنگ‌های مختلف دارد و حدفاصل درم و عمق پوست است. روش برداشت خال، مناسب با نوع آن انتخاب می‌شود. اگر به متخصص پوست مراجعه کنید نه افراد ناوارد، می‌دانند خال سطحی ارزش جراحی ندارد و باید با لیزر در کمتر از 2 میلی ثانیه آن را از بین برد اما برای برداشتن خال مخلوط حتما باید جراحی و بخیه انجام داد وگرنه احتمال عود وجود دارد.

2. عمق برداشت خال در روش لیزری هم مهم است. معمولا هر چه از درم یا قسمت سطحی پوست پایین‌تر می‌رویم، امکان ایجاد جوشگاه بیشتر می‌شود.

3. تکنولوژی دستگاه لیزر (با دستگاه‌های جدید CO2اولتراپالس خیلی ظریف‌تر و بدون جوشگاه می‌توان کار کرد.)

4. اگر خال با روش‌های جراحی برداشته شود، دقت در انتخاب محل و تکنیک عمل نقش مهمی‌ در ایجاد جوشگاه دارد (شامل اینکه خط برش خال موازی با خطوط کشش پوستی باشد، در خال‌های بزرگ زیر دوزی و نخ مناسب انتخاب شود، بخیه‌ها حتی‌الامکان ظریف و بدون هیچ‌گونه کشش زیاد زده شود، از ایجاد عفونت جلوگیری شود، بخیه‌ها به موقع کشیده شود، مثلا در صورت 3 تا 5 روز)

5. به نوع و رنگ پوست و همچنین محل خال هم باید دقت شود زیرا در پوست‌های تیره و در کسانی که مستعد کلوییدسازی هستند و نیز بعضی مناطق بدن مثل بازو، سینه، پشت تنه و گوش احتمال تشکیل جوشگاه و کلویید بیشتر است.

6. مراقبت بعد از عمل (عفونی نشدن، مراقبت از نظر باز نشدن محل بخیه، پرهیز از آفتاب، استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده مناسب) و مهارت پزشک در پیشگیری از بروز جوشگاه بعد از برداشتن خال نقشی اساسی دارد.

7. با این حال، در صورت ایجاد جوشگاه باید صبور باشید. برای قضاوت در مورد جای عمل یا لیزر خال به زمان نیاز است. معمولا 4-3 ماه وقت لازم است تا قرمزی و جای خال به‌تدریج کمرنگ و محو بشود. با توجه به اینکه جوشگاه خال فرو رفته یا برجسته باشد، می‌توان روش‌های مختلف از جمله ساب‌سیژن، فیلر، میکرودرم ابریژن، لیزر PDL (درمراحل اولیه) لیزر CO2یا لیزر CO2فرکشنال را به کار برد. گاهی نیز به‌ندرت ممکن است جهت ترمیم محل جوشگاه مجبور به جراحی مجدد شویم.
منبع:‌هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha