سلامت نیوز:‌ یک پژوهشگر حوزه پیشگیری از اعتیاد گفت: در دوران راهنمایی و دبیرستان بیشترین آسیب متوجه نوجوانان است زیرا در این دوران نوجوان قادر به درک ارتباط بین حال و آینده نیست.

دکتر مهرداد حسین پورر زیدنت مطالعات اعتیاد دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، با اشاره به آسیب های اجتماعی که متوجه نوجوانان است، اظهار داشت: نوجوان در این دوران به دلیل ویژگی هایی مانند کنجکاوی، هیجان خواهی، استقلال طلبی و عدم اعتماد به قدرت والدین بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی است و هدف خوبی برای قاچاقچیان مواد مخدر و سایر بزهکاران محسوب می شود.

وی با اشاره به عدم درک ارتباط بین حال و آینده در دوران  نوجوانی ادامه داد: نوجوانان در این دوران این تصور واهی را دارند که همه خطاهای امروز را می توانند در آینده جبران کنند و همین تفکر باعث افزایش آسیب های، اختلال در رشد هیجانی، مشکلات رفتاری، درگیری قانونی، بالا رفتن میزان مشارکت در بزه های اجتماعی، افت تحصیلی و احتمال خودکشی می شود.

دکتر حسین پور با بیان اینکه محیط های آموزشی اثرات زیادی در تربیت و تکوین شخصیت نوجوان دارند، گفت: گروه های همسان مهمترین نقش را در ایجاد آسیب در نوجوان دارند و امکان شکل گیری این گروه ها در محیط های آموزشی از همه جا بیشتر است زیرا یک سوم از وقت بیداری نوجوان در مدرسه می گذرد و این محیط بسیار تاثیرگذار و با ارزش است.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه فعالیت تربیتی و پیشگیرانه در مدرسه بیشترین تاثیر را دارد، خاطرنشان کرد: مثلث آگاهی، آموزش و مقابله باید همواره در مدرسه مدنظر اولیای مدرسه قرار گیرد زیرا نقش اساسی در سالم سازی مدارس دارد.

رزیدنت مطالعات اعتیاد دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اولیای مدرسه باید در مورد ناهنجاری های جامعه و آسیب های اجتماعی آگاهی کامل داشته باشند، گفت: آنها باید عوارض سوء مصرف مواد و علل گرایش به مصرف را به درستی بشناسند و نسبت به خصوصویات دوران نوجوانی و تغییرات آگاهی کامل داشته باشند. در غیر این صورت نمی توانند تعامل درستی با نوجوانان داشته باشند.

وی ضلع دیگر پیشگیری از اعتیاد را آموزش خواند و بیان داشت: آموزش ها باید از طرف مسوولان و نهادهای بالاتر به اولیای مدرسه منتقل شود و در مرحله بعد آنها این اطلاعات و اگاهی ها را به والدین و دانش آموزان انتقال دهند. آموزش هایی در خصوص عوارض مصرف و شناخت مواد باید به نوجوانان داده شود اما این آموزش ها زیمانی موفق است که تعامل درست بین اولیای مدرسه و دانش آموزان شکل گرفته باشد و مسوولان مدرسه ارتباط درستی با نوجوانان داشته باشند.

دکتر حسین پور با تاکید بر لزوم گذاشتن زمانی آزاد و عاری از تهدید و شکاف برای انتقال این آگاهی ها به دانش آموزان، گفت: چنانچه مسوولان مدرسه با مشکل حادی مانند زمزمه مصرف سیگار یا الکل در مدرسه روبرو شوند باید بدون شتابزدگی و تهدید با موضوع مواجه شوند و با ارتباط موفق در جهت آگاهی بخشی و مقابله با مشکل پیش بروند.

وی مستمع خوب بودن را اولین پایه برقراری ارتباط موثر ذکر کرد و اظهار داشت: برای برقراری یک ارتباط موثر با دانش آموز باید به حرف های او توجه کنید، صحبت او را قطع نکنید، موضوع صحبت مورد علاقه او را تغییر ندهید، نسبت به موضوعات مورد علاقه نوجوانان آگاهی داشته باشید، برای القای احساس ارزش به نوجوان به او نگاه کنید و خود را جای او بگذارید و مسائل آنها را بفهمید. صحبت کردن با لحن تو باید این کار را بکنی یا زمانی که ما به سن شما بودیم این کار را می کردیم نمی تواند روش درستی برای صحبت با نوجوان باشد.

این پژوهشگر حوزه پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه مقابله ضلع سوم پیشگیری از اعتیاد است، تاکید کرد: فضای مدارس باید پاکسازی شود و عاری از هرگونه رفتار ناشایست مانند کشیدن سیگار از سوی آموزگاران باشد. با حاملان مواد غیر مجاز در مدرسه باید به صورت جدی برخورد شود و موضوع با خانواده افراد در میان گذاشته شود. دقت در سلامت دانش آموزان و توجه به وضع ظاهر دانش آموز باید مورد توجه اولیای مدرسه باشد. سر و وضع ژولیده و در خود فرو رفتن زنگ هشداری برای پیگیری رفتارهای دانش آموز است.

وی جلب اعتماد را یکی از ملزومات شیوه درست تعامل ذکر کرد و بیان داشت: نباید با یک لغزش دانش آموز را به حال خود رها کرد. حتی در بحث درمان هم این موضوع وجود دارد که با یک لغزش نباید درمان اعتیاد را قطع کرد.

دکتر حسین پور با بیان اینکه طرد کردن دانش آموز در صورت بروز لغزش او را از دست ما خارج می کند، تاکید کرد: نباید لغزش ها منجر به رفتار رادیکال شود. این هنر اولیای مدرسه است که با یک ارتباط صمیمانه تشخیص دهند که آیا دانش آموز شخصیت ضد اجتماعی دارد و یا تحت تاثیر همسالان قرار گرفته و باید درمان شود یا اینکه فرصت ها را از او سلب و او به حال خود رها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha