جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 81840
سلامت نیوز: در عرض چندین ماه پس از وقوع زمین‌لرزه عظیم ژاپن، تعداد دخترانی که به دنیا آمده‌اند، 6 برابر تعداد پسران بوده! محققان آمریکایی در این بررسی تعداد و جنسیت نوزادان متولد شده را در فاصله سال‌های 2006 تا پایان 2011 ثبت کردند...

 پس از وقوع زمین لرزه، در مناطقی که نزدیک‌تر به کانون بوده، احتمال تولد نوزاد دختر بیشتر بوده، اما در مناطق دیگر این موضوع به چشم نمی‌خورد. در مناطق ویران‌تر حدود 2/2 درصد کمتر از حد انتظار نوزاد پسر متولدشده است. قبلا نیز پس از سقوط بازار سهام ایالات متحده در سال 2008 تعداد تولد نوزادان پسر کاهش یافت.

شاید دلیل این امر یک فرآیند تکاملی باشد چرا که پسرها نسبت به دخترها بیشتر احتمال دارد که نارس باشند و از مشکلات مرتبط با وزن کم هنگام تولد صدمه ببیند. بنابراین در شرایط استرس‌آور معمولا تولد نوزادان دختر افزایش می‌یابد. البته هنوز به‌طور قطعی، مشخص نیست که آیا استرس مادر باعث می‌شود آنها جنین پسر را بیشتر سقط کنند یا به‌طور کلی نطفه جنین پسر کمتر بسته می‌شود؟
 اما برای پاسخ به این سوال، زلزله ژاپن آزمونی طبیعی فراهم آورد. به عبارت دیگر استرس هم باعث تحریک سقط می‌شود و هم نطفه جنین پسر کمتر بسته می‌شود. البته سطح هورمون تستوسترون پدر هم در این میان نقش مهمی دارد. در شرایط پراسترس، سطح این هورمون کاهش می‌یابد و این باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم حاوی کروموزوم Y خواهد شد.
منبع‌:هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha