رئیس قوه قضائیه خواستار تدوین و تصویب مقررات مربوط به حقوق و اخلاق پزشکی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر آیت الله هاشمی شاهرودی صبح امروز در اولین کنگره بین المللی حقوق پزشکی که در دانشگاه شهید بهشتی تهران و با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان عالی قضائی برگزار شد، با بیان اینکه امروز در کشور ما  در رابطه با مسائل پزشکی و تولید علم  اقدامات بسیاری انجام شده است که ارزنده و قابل تقدیر است گفت: علوم پزشکی و علوم وابسته به آن امروز دردنیا توسعه بسیاری پیدا کرده است و به دنبال این پیشرفت مسائل مختلفی نیز مطرح شده که در گذشته و مطرح نبوده است.

وی تصریح کرد: علم پزشکی گرچه یکی از علوم طبیعی است اما موضوع این علم انسان ، سلامت و نسل آینده است که به دنبال تبعاً حقوق متقابل میان پزشک و بیماران نیز شکل می گیرد واین حقوق می بایست در یک رشته خاص تعریف شود.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه با  توجه به اهمیت روابط  بین پزشک و بیمار نیاز به تاسیس رشته ای به عنوان حقوق پزشکی داریم افزود: محتوای حقوق پزشکی متنوع است و تمامی این موارد باید مورد توجه جدی قرار گیرد و عالمانه مطرح شود.

آیت الله شاهرودی اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی و دید فقهی اسلام جایگاه علم پزشکی بسیار والا است و در اسلام توجه خاصی به این امر شده است.

وی به فرمایش پیامبر اکرم (ص) که علوم پزشکی را هم عرض دین مطرح کرده است ، اشاره کرد و گفت: در رابطه با مسائل موبوط به  درمان و روابط بین پزشک و بیمار تاکیدات بسیاری از سوی ائمه و بخصوص پیامبر اکرم(ص) داریم و این نشان از اهمیت و شرافت این موضوع است.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه اصل توسعه، تولید و دستاوردهای علمی مورد تاکید نظام اسلامی است ، افزود : در اسلام به سلامت جامعه اهمیت بسیاری داده شده است و بسیاری از دستورات شرعی و فقهی ریشه در توجه به سلامت جامعه دارد.

آیت الله شاهرودی گفت : از دید اسلام در رابطه با پیشرفتهای علمی نگرانی وجود ندارد اما برخی پیشرفت های علمی، فیزیکی و شیمی منشا هلاک کل بشر شده و اسلام با این موضوع مخالف است.

وی تصریح کرد: اخلاق پزشکی و نحوه رفتار پزشک با بیمار باید در فرهنگ عمومی و دانشگاهها و همچنین نظام سلامت مورد توجه جدی قرار گیرد  ونبایستی به خدمت پزشکی به عنوان صنعت تجاری نگاه کرد.

رئیس قوه قضائیه به اقدام دولت و مجلس در راستای پذیرش اولیه  بیماران اورژانسی در بیمارستانها بدون دریافت وجه اشاره کرد و گفت : قوه قضائیه آمادگی دارد ماده واحده ای به مجلس و دولت ارائه دهد تا بر اساس آن تمامی بیمارانی که به بیمارستانها مراجعه می کنند به سرعت بستری شده و خدمات درمانی لازم را دریافت کنند و شرطی برای دریافت وجه در ابتدای پذیرش وجود نداشته باشد.

آیت الله شاهرودی با تاکید بر اینکه حفظ حیات انسان جز حقوق اساسی است تصریح کرد : شعار دادن در مورد رعایت اخلاق و حقوق پزشکی و نصحیت کردن فایده ندارد و باید این گونه مسائل در چارچوب یک قانون دیده شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha