استفاده از ماسک ‌کاغذی، در روزهایی که آلودگی هوا در وضعیت بحرانی قرار می گیرد، توصیه نمی شود، چون آلاینده ‌ها را از خود عبور می ‌دهد.

دکتر منصور شاهوردی، متخصص آسم و آلرژی، در گفتگو با مهر، استفاده از ماسک را یکی از راههای جلوگیری از ورود هوای آلوده به داخل ریه ها و دستگاه تنفسی دانست.

وی در عین حال تاکید کرد: البته ماسک ‌های کاغذی به لحاظ اینکه آلاینده ‌ها را از خود عبور می ‌دهد به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود و بهتر است از ماسک ‌های فیلتر دار و ماسک هایی که دهان و بینی را به طور کامل پوشش می دهد استفاده شود.

شاهوردی افزود: ماسک‌ ها باید هر یک و نیم تا دو ساعت تعویض شود. زیرا با توجه به وجود میکروب ها در سطح آنها چنانچه مرتب تعویض نشود خود منبعی از آلودگی می ‌شود.

این متخصص آسم و آلرژی، بخش عمده ‌ای از مرگ و میرها را مربوط به آلودگی هوا در محیط های بسته از جمله اماکن مسکونی دانست و گفت: استفاده از وسایل "پخت و پز" به خصوص در هنگامی که آلودگی هوا در وضعیت بحران قرار دارد، موجب می شود که آلودگی در منازل به طرز غیر قابل قبولی افزایش یابد.

وی ادامه داد: توصیه می ‌شود در ایامی که آلودگی هوا در وضعیت بحرانی قرار دارد، کمتر از وسایل پخت و پز استفاده کنند.

شاهوردی، اظهار داشت: کیفیت بد هوا در اتاق‌ ها منجر به خستگی، عدم تمرکز و نارضایتی افراد خانه می‌ شود که اغلب ناشی از تهویه نامناسب ساختمان است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha