جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
سلامت نیوز:‌ رفع نگرانی از مسئله‌ی جدی «زنان در اینترنت» به تلاش‌ها و آموزش‌های بسیاری نیاز دارد، و زمانی که با مشکلات بزرگتری مانند مزاحمت‌های سایبری، تعرض به حریم خصوصی و آزار و اذیت‌های آنلاین روبرو می‌شویم نمی‌توان تنها به آگاه‌سازی و حمایت‌ها اکتفا کرد.

چند ساعت از روز را صرف بررسی پست‌های فیس بوک می‌کنید، تا به گزارش‌های بی‌پایان سفرهای دوستانتان حسرت بخورید؟! و چند بار صفحه را رفرش می‌کنید؟! آیا شما هم دائما گوشیتان را چک می‌کنید تا از بروزرسانی پست‌ها در توئیتر و اینستاگرام توسط چند صد دوستتان در مورد زندگی بی‌نقص و اطرافیان خاصشان، آگاه شوید؟

از ۷۰۰۰ مادری که در پژوهش اخیر «مادران امروز» شرکت کرده‌اند، ۴۲ درصد در مورد استفاده از شبکه‌ی اجتماعی پینترست (Pinterest) دچار استرس می‌شوند، چرا که نمی‌توانند از نظر مهارت و تخیل با سایر کاربران این شبکه رقابت کنند.

اما تنها پینترست نیست که باعث بروز استرس در مادر‌ها می‌شود. براساس آخرین پژوهش‌ها حدود ۲۰ درصد از ۱۶۳۲ فرد بزرگسال امریکایی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، معتقدند که بیش از همه‌ی شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک بیشترین اثر منفی را بر احوال آن‌ها دارد، و ۲۰ درصد دیگر می‌گویند که این سایت باعث اضطراب آن‌ها می‌شود. این روشن است که وقتی شما تصاویر تعطیلات دوستانتان را می‌بینید که به جایی سفر کرده‌اند که شما توان مالی سفر به آن‌جا را ندارید یا استتوس‌های همیشه شادمان آن‌ها را می‌خوانید احساس خلا بکنید. اما تاثیر این شبکه‌ی اجتماعی استرس‌زا بر زنان متفاوت از مردان است.

زنان فعال‌ترین کاربران شبکه‌های اجتماعی و خریداران آنلاین هستند. پس چه اتفاقی برای زنان در زمان استفاده از این شبکه‌ها می‌افتد که آن‌ها را مضطرب می‌کند؟

زنان چگونه از اینترنت استفاده می‌کنند؟


بر اساس گزارش سخنگوی جشنواره‌ی Internet Week New York در هفته‌ی گذشته که به بررسی چگونگی استفاده‌ی زنان از اینترنت اختصاص داشت، زنان بیشتر بر توانایی‌های تکنولوژی برای بهبود زندگی تمرکز دارند، در مقایسه با مردان که بیشتر به دنبال پیشرفت کردن در مشخصات تکنیکی هستند. زنان همچنین به تصویرسازی و داستان علاقه‌مندند، نه فقط ویژگی‌ها و امکانات موجود در یک برنامه، بلکه چیزهایی که واقعا به آن‌ها اجازه می‌دهد ارزش‌های زندگیشان را ببینند.


شلی زالیس مدیر‌عامل شرکت Ipsos می‌گوید: «وقتی شما به یک آزمایشگاه تکنیکی می‌روید می‌توانید تفاوت موضوعاتی را که زنان روی آن‌ها کار می‌کنند در مقایسه با مردان ببینید. بسیاری از آزمایشگاه‌هایی که من دیدم روی مسائل مفهومی کار می‌کنند، مانند اینکه چگونه کتاب‌ها را وارد زندگی کودکان کنیم یا اینکه چگونه رفتار کودکان را دوستانه‌تر و معاشرت‌پذیر‌تر کنیم. این کاملا متفاوت است با کار کردن روی گجت‌ها و عینک‌های ایمنی.»

این حقیقت که هدف زنان از استفاده از اینترنت و محصولات اجتماعی ارتقا سطح زندگیشان است، تا اندازه‌ی زیادی آشکار شده است. اگرچه این بحث موضوع مهمی است که همچنان در دست بررسی است. البته این به این معنا نیست که زنان تنها با این هدف از اینترنت استفاده می‌کنند.

براساس بررسی‌های سایت comScore زنان جریان اصلی دیجیتال هستند، آن‌ها بیشتر با اینترنت معاشرت می‌کنند تا با مردان، و وقتی به سراغ خرید آنلاین می‌روند کاملا در آن غرق می‌شوند. حتی زنان میانسال نیز به سرعت تحت تاثیر اینترنت قرار می‌گیرند و به محض اینکه وارد فضای وب می‌شوند و شبکه‌های اجتماعی را تجربه می‌کنند، مشتاقانه آن‌ها را می‌پذیرند و این کار بخشی از فعالیت منظم روزانه‌ی آن‌ها می‌شود. براساس این گزارش، به طور متوسط زنان در طول یک ماه ۲۴. ۸ ساعت آنلاین هستند در حالی که این آمار برای مردان ۲۲. ۹ ساعت است. تفاوت دیگر در استفاده از شبکه‌های اجتماعی است، ۵۶ درصد از زنان بزرگسال به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند درحالی که تنها ۴۶ درصد از مردان بزرگسال کاربر این شبکه‌ها هستند. ۱۶. ۳ درصد زمان آنلاین بودن زنان در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد که این آمار با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی درحال افزایش است.

اختلال اضطراب شبکه‌های اجتماعی؛ همه دچار این اختلال می‌شوند… مخصوصا زنان


جولی اسپیرا نویسنده‌ی کتاب قوانین شبکه‌ای، اولین کسی بود که به اختلال اضطراب شبکه‌ی اجتماعی اشاره کرد. وی چند نشانه را برای تشخیص ابتلا به این اختلال برمی‌شمرد:
- عدم توانایی در کنار گذاشتن گوشی موبایل حتی برای لحظاتی کوتاه
- احساس حماقت وقتی به سرعت پاسخ یک توئیت را نمی‌دهید
- مشغول شدن همه به گوشی‌های موبایلشان در هنگام صرف شام
- رفرش کردن چندباره‌ی صفحه برای اطلاع از کامنتهای دیگران روی پست خودتان
- احساس ناراحتی از از دست دادن دوست‌های مجازی یا فالوور‌هایتان
 
اما حقیقت غیرقابل انکار این است که قربانی اصلی این اختلال زنان هستند.

زنان همیشه استرس دارند، اینترنت فقط آن را بیشتر می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته، مردم در حال حاضر احساس استرس بیشتری می‌کنند. هر سه مطالعه‌ی انجام شده در سال‌های ۱۹۸۳، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که در مقایسه با مردان، زنان استرس بیشتری را تجربه می‌کنند.

اما مسئله‌ی استرس چیزی فرا‌تر از توئیتر، فیس‌بوک و استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. این کاملا روشن است که زنان نسبت به هر فرد آنلاین دیگری، تعدی‌ها و ظلم‌های بیشتری را تجربه می‌کنند. آن‌ها اغلب قربانی مزاحمت‌های سایبری و آزار و اذیت‌های آنلاین هستند و هزاران تن از زنان جوان (اگر میلیون‌ها نفر نباشند) احساس می‌کنند که نمی‌توان هیچ کاری در این زمینه انجام داد. آلیس مارویک استادیار رشته‌ی ارتباطات و رسانه در دانشگاه فوردهام نیویورک بر این عقیده است که: «وقتی شما با فرهنگی زندگی می‌کنید که در آن نگاه به زنان جوان کاملا جنسی است، این تعجب برانگیز نیست که وقتی به زنان جوان ابزاری را برای تعیین هویت خودشان می‌دهید، آن‌ها از آن ابزار در‌‌ همان مسیر استفاده کنند.» اکثر اوقات خشونت‌هایی که علیه زنان در فضای اینترنت وجود دارد نه تنها باعث استرس می‌شود که موجب به وجود آمدن صدمات روانی و احساسی جدی می‌شود. این واقعا ناراحت‌کننده است که فکر کنید صدمات جدی از استفاده از شبکه‌های اجتماعی گمراه‌کننده می‌تواند بوجود بیاید، اما متاسفانه ما دائما شاهد این مسائل هستیم.

راه حل؟ خندیدن و خارج شدن!


رفع نگرانی از مسئله‌ی جدی «زنان در اینترنت» به تلاش‌ها و آموزش‌های بسیاری نیاز دارد، و زمانی که با مشکلات بزرگتری مانند مزاحمت‌های سایبری، تعرض به حریم خصوصی و آزار و اذیت‌های آنلاین روبرو می‌شویم نمی‌توان تنها به آگاه‌سازی و حمایت‌ها اکتفا کرد.

اما استرس ناشی از استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ساده‌تر می‌توان کنترل و رفع کرد، و آن هم درصورتی است که شما مایل باشید روش فکری خود را تغییر دهید.

پینترست، توئیتر، اینستاگرام و فیس‌بوک می‌توانند منشا سرخوردگی و حسادت در افراد باشد. کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید و به جای آن‌که زندگی آنلاین را یک رقابت تصور کنید آن را منبع الهام خود درنظر بگیرید و یا آن را یک شوخی بدانید. اما اگر استرس ناشی از شبکه‌های اجتماعی خارج از کنترل شماست، همین حالا تنها یک کار درست باقی می‌ماند که باید انجام دهید: برای مدت کوتاهی از آن خارج شوید. خانم‌ها! فقط خارج شوید.
منبع:‌ پایگاه خبری زنان‌پرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha