شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 81883

طبق محاسبات انستیتو ملی سرطان ایالات متحده آمریکا، از هر هشت زن یک نفر در زندگی خود مبتلا به سرطان پستان می‌شود. این رقم اما در ایران۲۵ تا ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

ابتلای سالانه 9 هزار نفر، به کانسر سینه
سلامت نیوز : کانسر یا سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان‌هایی است که سالانه بسیاری از زنان جهان را مبتلا می‌کند. این سرطان که اگر به موقع تشخیص داده‌ شود به راحتی قابل درمان است، در صورت تاخیر می‌تواند مانند بسیاری دیگر از سرطان ها، عاقبتی جز مرگ نداشته باشد. طبق محاسبات انستیتو ملی سرطان ایالات متحده آمریکا، از هر هشت زن یک نفر در زندگی خود مبتلا به سرطان پستان می‌شود. این رقم اما در ایران۲۵ تا ۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ احمد کاویانی عضو کمیته علمی‌کنگره انجمن علمی‌جراحان عمومی‌با اعلام این آمار، گفته که ایران به لحاظ میزان شیوع سرطان پستان جزو کشورهایی با شیوع متوسط است، و سالانه 7هزار تا 9هزار مورد جدید ابتلاء به سرطان پستان در کشور شناسایی می‌شوند. با وجود اینکه عضو کمیته علمی‌کنگره انجمن علمی‌جراحان عمومی‌ایران را در ردیف کشورهایی با شیوع متوسط خوانده اما ابتلای سالانه 9هزار نفر به این کانسر، به خصوص در شرایطی که هزینه‌های درمانی این بیماری بسیار سنگین است، خبری حائز اهمیت محسوب می‌شود. سال 1391 طبق آخرین برآوردها، هزینه یک دوره درمان بیمار مبتلا به سرطان سینه با داروی «هرسپتین» ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شده و اخبار بسیاری حکایت از رها کردن درمان توسط بیمارانی داشته اند که از پس پرداخت هزینه ها بر نمی‌آمدند.

  تشخیص، شرط درمان موفق
کاویانی وضعیت تشخیص سرطان سینه در ایران طی 15 سال اخیر را دارای پیشرفت خوبی دانسته اما گفته که این پیشرفت هم چنان ایده آل نیست. وی بر ضرورت اقدامات انجام شده برای پیشرفت بیشتر و تشخیص زودهنگام تاکید کرده و گفته که در کشورهای پیشرفته سرطان سینه به‌ندرت در مراحل ۳ یا ۴ تشخیص داده می‌شود. غربالگری و تشخیص بیماری در مراحل اولیه و قبل از پیشرفت بیماری سرطان بسیار حائز اهمیت است، چنانچه متخصصان جراحی عمومی‌عقیده دارند با تشخیص زود هنگام سرطان پستان درمان موفق و حتی کامل امکان‌پذیر است. کاویانی گفته که هم‌اکنون در ایران امکانات تشخیصی، درمانی در حد کشورهای پیشرفته فراهم است اما آنچه که هنوز با آن فاصله داریم فرهنگ کار تیمی‌در درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان است. وی با اشاره به آخرین دستاوردهای علمی‌در این زمینه، گفته که پیش از این ناگزیر بودیم برای انجام یک تست ژنتیکی  یا بررسی جهش ژنی، نمونه بافت بیمار را به خارج از کشور ارسال نماییم اما در حال حاضر این آزمایش‌ها در ایران انجام می‌شود.

  عوامل مستعدکننده سرطان سینه
این جراح عمومی‌و فلوشیپ جراحی پستان، با اشاره به گستردگی یکنواخت شیوع این سرطان در اقشار مختلف به لحاظ اقتصادی و اجتماعی افزوده که عواملی چون شهرنشینی، کم تحرکی، کاهش فعالیت‌های ورزشی و چاقی سبب بد‌تر شدن شیوع سرطان سینه در جامعه ایرانی شده است.همچنین متخصصان سابقه خانوادگی، مصرف غذاهای نامناسب، زایمان در سنین بالا یا عدم بارداری در تمام عمر را از عوامل مستعدکننده سرطان پستان می‌دانند.مهم‌ترین عاملی که باعث ایجاد سرطان سینه می‌شود، هورمون های جنسی است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که افزایش هورمون استروژن در بدن در بروز سرطان سینه نقش دارد. هر قدر سنین باروری یک خانم طولانی تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان سینه هم بالاتر می‌رود.

 آگاهی رسانی، کلید اصلی کنترل بیماری
 ترس شدید از بیماری را یکی از مهم ترین علل مراجعه دیرهنگام زنان برای درمان می‌دانند. اگر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درباره لزوم تشخیص به موقع سرطان صورت بگیرد می‌توان امیدوار بود بسیاری از بیماران بتوانند بیماری را پشت سر بگذارند. کاویانی کلید اصلی کنترل بیماری در کشور را در آگاهی رسانی بیشتر و بهتر و افزایش توجه بانوان به سلامت خود در این زمینه، توجه مدیران حوزه سلامت به اهمیت برنامه‌ریزی‌های کلان در کنترل بیماری و توجه پزشکان و بیم درمانی به آخرین دستاوردهای علمی‌و به کار گیری روش‌های نوین در تشخیص، درمان، پیگیری و بازتوانی بیماران دانسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha