سلامت نیوز : با اینکه زمان زیادی از حضور وزیر جدید در وزارت بهداشت نگذشته است در همین مدت کوتاه وی شکایت زیادی از تخصیص بخشی از اعتبارات حوزه سلامت به مسکن مهر، فرسود بودن ۵۶ درصد بیمارستان‌ها، ۱۵ ماه حقوق نگرفتند برخی از پزشکان و نیاز وزارت بهداشت به حداقل ۶۰ هزار پرسنل دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ سیدحسن قاضی زاده‌هاشمی در حاشیه برگزاری آزمون بورد تخصصی و فوق تخصصی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه درمانی وزارت بهداشت نام برد و کمبود اعتبارات را در رأس آنها دانست. به گفته وی مثلاً دانشگاه‌های علوم پزشکی با کمبود 800 میلیارد تومان برای پرداخت حق جذب پرسنل مواجه هستند و لایحه اصلاحیه بودجه و در این بین تغییر اعتبارات وزارت بهداشت نیز در جهت کاهش اعتبارات است و کمکی به افزایش آن نمی‌کند.

به این عدد باید آن سهم 10 درصدی سلامت از هدفمندی یارانه را نیز که عددی معادل 5 هزار میلیارد تومان می‌شود را نیز اضافه کرد که در دولت قبلی پرداخت نشد ‌البته اعتبارات زیادی در سال‌های گذشته باید به بخش سلامت می‌رسید که بخشی از آن به پروژه مسکن مهر سرازیر شد، همه این مشکلات باعث شد که پرداخت حقوق و کارانه پرسنل وزارت بهداشت تا 10 ماه و حقوق پزشکان تا 15 ماه تأخیر بیفتد.

در میان همه خبرهای تلخ، وزیر بهداشت اعلام کرد که یک سال دیگر مشکلات دارویی کشور برطرف و آرامش به بازار دارویی کشور باز می‌گردد. البته وی اعتراضی نیز به دولت داشت و گفت:‌ در دنیا بعد از آموزش و پرورش و امنیت، حوزه سلامت اولویت سوم بودجه ریزی دولت‌هاست اما در کشور ما رسماً در اولویت نهم و در عمل بعد از ردیف نهم قرار دارد که باید در این موضوع بازبینی شود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد:‌ با کمبود شدید تخت ICU و پرستار مواجه هستیم، 56 درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند، کمبود تجهیزات در بیمارستان‌های کشور قابل کتمان نیست، من نمی‌خواهم در شروع کارم که هنوز یک ماه از آن نمی‌گذرد این قدر ناله کنم اما اینها واقعیت‌هایی است که باید بیان شود.

وی در مورد بومی گزینی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای کاهش مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم نیز توضیح داد: در این مورد به معاون آموزشی مأموریت داده‌ایم با کمک مجلس و برنامه‌ای را برای حل مشکل کمبود پزشکان عمومی در یک دوره 10 ساله تدوین و اجرا کند. به این ترتیب در بازه زمانی 10 ساله این مشکل نیز برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha