شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 81929
سلامت نیوز : یک فوق تخصص جراحی سینه گفت: تحقیقات پراکنده‌ای که انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که سن شیوع و ابتلا به سرطان سینه در کشور بالا رفته و به کشورهای غربی نزدیک شده است.

احمد کاویانی در گفت‌‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که در سال‌های اخیر برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه انجام شده خوشبختانه شاهدیم که درمان پیشگیرانه بیشتر شده و به مرحله قبل از صفر رسیده است.

وی ادامه داد: افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه به ویژه در بستگان درجه یک خود را دارند و پر خطر محسوب می‌شوند برای بررسی‌های ژنتیکی مراجعه می‌کنند.

به گفته دانشیار گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران اکنون مراکز تشخیص ژنتیکی حتی در بخش‌های دولتی نیز فعال شده که به راحتی آزمایش‌های ژنتیکی قابل انجام است.

کاویانی به این نکته اشاره کرد که در صورت تشخیص جهش ژنی برای ابتلا به سرطان سینه فرد قبل از اینکه بیمار شود می‌تواند زیر نظر متخصصان با گرفتن دارو یا تخلیه سینه‌ها خود را از خطر ابتلا به سرطان سینه دور کند.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان قطعی‌تر در خانم‌هایی که دو فرزند به دنیا آورده‌اند و سن بالای 35 سال دارند و در عین حال در آزمایش‌های ژنتیکی در خطر ابتلا به سرطان سینه هستند تخلیه و بازسازی همزمان بافت سینه با استفاده از سایر اعضای بدن یا پروتز به آنها توصیه می‌شود.

بالا رفتن سن شیوع سرطان سینه در کشور

این فوق تخصص جراحی سینه در پاسخ به اینکه آیا شیوع سرطان سینه در کشور روند نزولی یا صعودی داشته گفت: کارهای تحقیقاتی پراکنده‌ای که انجام شده نشان می‌دهد که سن شیوع سرطان در کشور ما در حال نزدیک شدن به کشورهای غربی است چرا که قبلاً بیماران ایرانی 10 تا 15 سال نسبت به سایر کشورها زودتر به سرطان سینه مبتلا می‌شدند اما الان سن ابتلا بالاتر رفته است.

راه اندازی مجله بین‌المللی در علوم پزشکی تهران

وی در مورد کار جدیدی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده گفت: یک مجله علمی در کلاس بین‌المللی با نام archeive of breast cancer در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم پذیرای مقالات بین‌المللی باشیم و امیدواریم در سه ماهه 2014 میلادی کار را شروع کنیم و بناست تا این مجلسه در pub med نمایه شود و طبق برنامه تا 5 سال وارد بانک ISI شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha