شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 81939

سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری‌های غدد به افرادی که باید تست‌های غربالگری دیابت نوع دو را انجام دهند اشاره کرد و گفت: افراد چاق و دارای وزن بالا، افراد بی‌تحرک، دارای سابقه دیابت حاملگی، تولد نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم، دارای فشار خون بالا، سندرم تخمدان، سابقه بیماری‌های قلبی، عروقی باید تست‌های غربالگری دیابت را انجام دهند.

دکتر محبوبه سادات حسینی در گفت وگو با ایسنا ، دیابت را یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها به خصوص در دهه‌های اخیر در کل دنیا دانست و اظهار داشت: با توجه به افزایش شیوع چاقی و کاهش فعالیت‌های بدنی آمار افراد مبتلا به دیابت افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: متاسفانه حدود 50 درصد بیماران از ابتلای خود به این بیماری بی‌اطلاع هستند، لذا با توجه به اینکه تست‌هایی جهت غربالگری بیمار دیابت موجود است توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند مورد این تست قرار گیرند.

دکتر حسینی به افرادی که باید تست‌های غربالگری دیابت نوع دو را انجام دهند اشاره کرد و گفت: افراد چاق و دارای وزن بالا، افراد بی‌تحرک، دارای سابقه دیابت حاملگی، تولد نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم، دارای فشار خون بالا، سندرم تخمدان، سابقه بیماری‌های قلبی، عروقی باید تست‌های غربالگری دیابت را انجام دهند. در صورتی که فردی مبتلا به هیچ یک از این موارد نباشد در سن 45 سالگی باید غربالگری شود و در صورت نرمال بودن این تست‌ها حتما تکرار شود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد با اشاره به اینکه بیماری دیابت نوع دو جنبه ارثی بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: دیابت حاملگی به جنین انتقال نمی‌یابد اما شانس ابتلا به دیابت نوع دو برای جنین‌هایی که مادران آنها در زمان بارداری گرفتار این بیماری بودند در سن بالا بیشتر است.

پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو با کاهش وزن و افزایش فعالیت‌های بدنی

وی گفت: برخی افراد مبتلا به دیابت نوع دو نیستند، اما خطر بیماری‌های قلبی، عروقی در آنان بالا است لذا این دسته از بیماران باید با اقداماتی نظیر کاهش وزن، افزایش فعالیت‌های بدنی به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو اقدام کنند.

دکتر حسینی افراد دیابتی را به رژیم‌های تغذیه‌ای مناسبی که منجر به کاهش وزن آنان شود توصیه کرد و گفت: کم کردن وزن در کاهش میزان داروهای دریافتی بسیار موثر است. انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی، کاهش مصرف غذاهای دارای کربوهیدرات بالا، مصرف غذاهای حاوی فیبر که در کاهش قند خون تاثیرگذار است به بیماران دیابتی نوع دو توصیه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در ادامه تصریح کرد: در صورتی که زخم ایجاد شده در سطح پوست افراد دیر التیام یابد باید از جهت ابتلا به دیابت بررسی شوند، اما رابطه‌ای میان التیام دیررس این زخم‌ها با دیابت نوع دو وجود ندارد.

دکتر حسینی به عوارض بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: افراد دیابتی در معرض ابتلا به بیماری‌های چشمی، مشکلات کلیوی، درگیری اعصاب، بیماری‌های قلبی، عروقی هستند اما در صورتی که بیماری زود تشخیص داده و درمان‌ها مناسب شوند می‌توان از پیشرفت آن به سمت عوارض جبران ناپذیرهمچون کوری چشم، نارسایی کلیه، قطع پا در اثر زخم های دیابتی و مشکلات قلبی، عروقی پیشگیری کرد.

وی در پایان توصیه کرد: از ابتدای تشخیص دیابت علاوه بر کنترل مناسب قند خون، فشار خون و چربی خون می توان از ابتلا به عوارض بیماری دیابت نوع دو پیشگیری به عمل آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha