سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری‌های تنفسی با اشاره به اینکه مواد آرایشی از جمله عطرها و مواد خوشبو کننده در ایجاد آلرژی‌های تنفسی نقش علتی ندارند، گفت: استفاده از این مواد در افرادی که دچار آلرژی و حساسیت‌های تنفسی هستند، موجب تشدید بیماری آنها می‌شود.

دکتر رسول نصیری در گفت وگو با ایسنا ، درباره تاثیر استفاده ازعطر و ادکلن‌ها در بروز حساسیت‌های تنفسی اظهار داشت: در رابطه با عوامل تشدید کننده حملات آسم به علل مختلفی می‌توان اشاره کرد عفونت‌ها و عوامل ویروسی، مواد حساسیت زا و تحریک کننده راه‌های هوایی، آلاینده‌های محیطی همچون دود حاصل از سوخت‌های فسیلی، گرد و خاک و ترکیبات شیمیایی فرار مانند عطرها، مواد خوشبو کننده از جمله این عوامل هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های تنفسی گفت: فرد مبتلا به آسم یا بیماری‌های تنفسی به دلیل التهاب دایمی موجود در راه‌های هوایی همواره مستعد بروز حملات تنفسی به دنبال مواجه شدن با مواد شیمیایی مختلف است.

وی همچنین افزود: ترکیبات شیمیایی همچون عطرها و مواد خوشبو کننده به دلیل ساختار شیمیایی و مولکولی با مخاط راه های هوایی ترکیب و منجر به تحریک پایانه‌های عصبی به این نقاط می‌شوند.

دکتر نصیری در ادامه خاطرنشان کرد: تشدید التهابات موجود راه های هوایی موجب رها سازی ترکیبات شیمیایی به صورت احساس تحریک، خارش، سوزش در مخاط راه های هوایی از ناحیه بینی و ریه می‌شود و در این صورت بیمار دچارعطسه، آب ریزش بینی و سرفه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مواد آرایشی از جمله عطرها و مواد خوشبوکننده در ایجاد آلرژی‌های تنفسی نقش علتی ندارند، گفت: استفاده از این مواد در افرادی که دچار آلرژی و حساسیت های تنفسی هستند، موجب تشدید بیماری آنها می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های تنفسی با بیان اینکه کودکان مبتلا به زمینه‌های آلرژیک و حساسیت زا به دنبال تماس با مواد شیمیایی تحریک کننده بیشتر مستعد تشدید بروز این بیماری هستند، افزود: والدین کودکانی که مبتلا به حساسیت‌های تنفسی و آسم هستند، نباید از عطرها، مواد خوشبو کننده و دود اسپند نزد آنان استفاده کنند.

دکتر نصیری در پایان توصیه کرد: عواملی همچون دود اسپند به دلیل داشتن بوی تند و خاصیت دود حاصل از سوخت دانه‌های آن بر روی آتش قابلیت تشدید علایم بیماری آسم را در بیماران مبتلا دارند. در کنار این عوامل بیش از همه دود سیگار در تشدید و بروز علایم آسم به خصوص در میان کودکان تاثیرگذار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha