سلامت نیوز : رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نسبت به احتمال ورود بیماران مبتلا به وبا به مرکز کشور هشدار داد و گفت: این افراد که اغلب به طور قاچاق از کشورهای همسایه وارد ایران می شوند، ممکن است بیماری را تا تهران هم بیاورند.

دکتر ایرج خسرونیا در گفتگو با مهر اظهارداشت: بیماری وبا معمولا در فصل پاییز و همراه با رطوبت و از طریق مصرف صیفی جات منتقل می شود و علت آن نیز، عدم رعایت اصول اولیه بهداشتی است.

وی با عنوان این مطلب که یک مقدار از این بیماری در کشور ما بومی است، افزود: متاسفانه بیشترین علل ابتلا به وبا از طریق افراد بیمار است که از کشورهای همسایه در مرزهای شرقی وارد ایران می شوند.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با اعلام اینکه هر آنچه تاکنون در سال جاری از موارد ابتلا به وبا در کشورمان مشاهد شده مربوط به بیماران غیربومی بوده است، ادامه داد: این افراد به صورت قاچاق از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد استانهای سیستان و بلوچستان و قسمتی از خراسان شده اند.

خسرونیا با اعلام اینکه آمار مبتلایان را وزارت بهداشت اعلام می کند، گفت: متاسفانه بیماران مبتلا به وبا چون قاچاق وارد کشور می شوند، بنابراین قرنطینه نمی شوند و همین مسئله عامل ابتلای سایرین به این بیماری می شود.

وی تاکید کرد: چون این افراد قرنطینه نمی شوند، بنابراین ممکن است تا مرکز کشور هم بیایند. البته تاکنون موردی از بیماری در پایتخت گزارش نشده اما خطر وجود دارد و احتمال دارد افراد مبتلا به سمت تهران هم بیایند و موجب شیوع این بیماری شوند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در ارتباط با وضعیت بیماران مبتلا به وبا، گفت: برخی بیماران هیچ علامتی دارند و فقط از طریق مدفوع ایجاد آلودگی می کنند. اما اکثر مبتلایان با علائمی همچون اسهال، استفراغ، از دست دادن آب بدن، ضعف و بی حالی و... مواجه می شوند که باید در کوتاهترین زمان ممکن بستری و تحت درمان قرار بگیرند.

خسرونیا با اعلام اینکه درمان بیماری خیلی آسان است، اظهارداشت: فقط باید در چند ساعت اولیه از ابتلا، بیماری تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تشخیص وبا از طریق نمونه مدفوع انجام می شود، افزود: هر بیماری که احساس کرد مدفوعش آبکی است، باید به بیماری خود شک کند و نزد پزشک برود.

این در حالی است که عاطفه طرقی زاده پرستار بخش عفونی بیمارستان لقمان با بیان اینکه نخستین اقدام برای این بیماران ایزوله تنفسی استگفت،: در نخستین گام بیمار و همراهان وی ایزوله تنفسی می شوند و همه پروتکلهای مراقبتی بیماران عفونی از جمله مبتلایان به ایدز، هپاتیت های ویروسی و... برای این بیماران رعایت می شود.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک، دستکش و شست و شوی دست پرسنل، گفته است که امروزه ثابت شده شستن دست مهمترین عامل جلوگیری از انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر است.

وی وبا را نوعی بیماری واگیردار از طریق تماس دهانی - مدفوعی دانست و گفت: به این بیماران توصیه می شود تا ضمن رعایت نظافت شخصی از وسایل و حوله شخصی خود استفاده کنند تا مانع از انتقال بیماری به دیگران شوند هم چنین به شدت توصیه می شود تا بیمار و همراهان وی مرتب دست را با آب و صابون شستشو دهند که مهمترین عامل برای جلوگیری از انتقال بیماری و عوامل عفونی شناخته شده است.

چندی پیش رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت آخرین شمار مبتلایان به وبا در کشور را 64 نفر اعلام کرد که همه مهاجران غیرقانونی کشورهای همسایه شرقی بودند که یک نفر به علت شدت عوارض فوت کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha