یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
سلامت نیوز : مطالعات جدید نشان داده اند، کودکانی که دچار دردهای دایم و مزمن معده هستند در معرض خطر ابتلا به اضطراب در بزرگسالی قرار دارند. والدین این کودکان باید این آمادگی راداشته باشند که شاید فرزند آنها در نوجوانی یا جوانی دچار استرس و آشفتگی و ترس های زیاد باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ محققان دانشگاه وندربیلت 332 کودک که دچار دردهای ناحیه شکم و معده بوده اند و 147 کودک که هیچ نوع درد معده ای نداشته اند را تا بزرگسالی مورد تحقیق و آزمایشات مختلف قرار داده اند.

حدود نیمی از افرادی که در کودکی دچار دردهای مزمن معده بودند، در بزرگسالی، ناهنجاری اضطراب و استرس را در خود نشان می دادند. آسیب پذیر بودن به اضطراب تا بزرگسالی همراه این افراد است. حتی در مواقعی که درد معده به طور کامل از بین رفته باشد نیز باز این مشکل وجود داشت. ادامه داشتن دردهای معده نیز خطر ابتلا به اضطراب را بیشتر می کرد.

40 درصد از کودکانی که معده درد داشتند و 16 درصد از آنهایی که هیچ نوع درد معده ای را تجربه نکرده بودند، دچار افسردگی شده بودند. این تحقیقات، ارتباط قوی میان دردهای معده و اضطراب در بزرگسالی را ثابت کرده است. والدین باید به این مساله دقت داشته باشند و ساده از کنار آن رد نشوند.

در سال 2001 میلادی نیز تحقیقات کوچک تری در همین زمینه انجام شد و دقیقا همین نتیجه را اعلام کرد که کودکانی که معده درد را تجربه می کنند در بزرگسالی دچار اضطراب و تشویش می شوند. شاید با خود بگویید، خب! کودکی که مدام دردهای آزاردهنده معده راتحمل می کند کاملا معلوم است که دچار اضطراب شدید هم بشود. این کودک هرگز آرامش جسمی ندارد و این بیماری بر ذهن و روح او تاثیر منفی می گذارد. اما دکتر واکر – مدیر تحقیقات – می گوید: «نمی توان به صراحت این طرز فکر را رد یا قبول کرد زیرا بسیاری از نوجوانان حتی پس از از بین رفتن دردهای معده همچنان دچار اضطراب هستند. این افراد نیاز دارند تا از نظر ترس، دلشوره و اضطراب مورد مداوا قرار بگیرند.»

بر اساس آخرین دستاوردهای علمی و پزشکی، بیشتر دردهای معده قابل تشخیص و درمان هستند. اما مساله تشخیص درد و علت آن نیست. مساله، میزان درد و ارتباط با درد است.

دکتر نورکو اعتقاد دارد تکنیک های روانشناسی می تواند به کودکان کمک کنند تا دردهای خود را کنترل و به مرور آن را کم کنند یا با آن کنار بیایند.  

البته اشاره به این نکته کاملا ضروری است که والدین تصور نکنند همه دردهای نامعلوم معده در کودکان منجر به ناهنجاری اضطراب در بزرگسالی آنها خواهد شد. این مساله به هیچ عنوان تصدیق نشده است.

اگر پیش پزشک مراجعه کردید و او از شما خواست تا کودک را نزد متخصص اعصاب ببرید، به هیچ عنوان وحشت نکنید. این کار می تواند به کودک شما کمک کند. به این ترتیب شاید بتوانید تشخیص دهید آیا دردمعده باعث اضطراب فرزند شما است یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha