یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 81990
سلامت نیوز : امروزه شیوع ایدز، مشکل بسیاری از جوامع بشری است؛ بیماری که بر سلامت جسم و روح افراد اثر سوء می گذارد. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود، به مرگ بیمار می انجامد. با وجود آمار بالای مبتلایان به این بیماری محققان معتقدند که با اطلاع رسانی درست و تشخیص به موقع می توان از یک فاجعه انسانی پیشگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان ورود ویروس ایدز به ایران، علایم بیماری، راه های مناسب برای کمک به مبتلایان و خانواده آن ها، با دکتر افشین محمد علیزاده، متخصص بیماری های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت وگویی کرده  ایم.

وی می گوید: در واقع سابقه بیماری اچ آی وی در ایران، شاید به سال ۱۳۶۵ بازگردد. به طور کلی ما ۳ موج اچ آی وی در کشور داشته ایم. موج اول، در پی ورود کیسه های خون آلوده به ویروس از اروپا بود که دریافت کننده آن یک کودک ۶ ساله بود.به نظر می رسد این کودک مبتلا به هموفیلی، اولین فردی بود که در کشورمان به این ویروس مبتلا شد. سال بعد، موج دوم ایدز شروع شد که متاسفانه تاکنون هم ادامه دارد.

این موج شامل افرادی می شود که از مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند. استفاده از سرنگ های مشترک، رعایت نکردن بهداشت فردی، استفاده از وسایل نوک تیز و برنده و... از عوامل ابتلا به اچ آی وی (ایدز) است که موج دوم بیماری را در کشور به وجود آورد. وی در پاسخ به این سوال که شایع ترین علت ابتلا به ایدز در کشور چیست، گفت: شایع ترین راه انتقال، استفاده از سرنگ آلوده است که افراد معتاد برای تزریق موادمخدر به صورت مشترک از آن استفاده می کنند. اما مداخله برای کنترل اعتیاد تزریقی راحت تر است. زیرا جمعیت مبتلا مشخص است. تاسیس کلینیک های مشاوره ای رفتاری در مناطق پرخطر می تواند از شیوع بیشتر این بیماری پیشگیری کند.

مسئولان این مراکز به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری، سرنگ و کاندوم در اختیار مبتلایان قرار می دهند.اما موج سوم، که حرکت بسیار آرام و در عین حال پیچیده ای دارد، رفتارهای جنسی پرخطر است. این رفتارها به گسترش اچ آی وی در جامعه می انجامد. متاسفانه قربانیان این موج نیز زنان و کودکان هستند که به ویروس اچ آی وی (ایدز) مبتلا می شوند.در حال حاضر در دنیا تعداد مبتلایان به اچ آی وی ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است. این در حالی است که روزانه حدود ۷هزار بیمار جدید شناسایی می شوند و تقریباً هر روز ۵هزار نفر جان خود را از دست می دهند. ایدز بیماری نسل جوان است و معمولاً در ۴۶ درصد موارد افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله به این بیماری مبتلا می شوند. اگر به این نکته توجه کنیم که رفتارهای پرخطر ممکن است ۳تا۴ سال قبل رخ داده باشد بنابراین باید مواظب نوجوانان نیز باشیم.

چرا به این بیماری، «بیماری رفتاری» گفته می شود؟ زیرا تغییر رفتار می تواند بیماری های پرخطر به وجود بیاورد که اصطلاحاً سه ضلع مثلث را تشکیل می دهد که یک ضلع آن اعتیاد تزریقی، ضلع دیگر انتقال ایدز از طریق جنسی و ضلع سوم آن ایدز/ HIV است، یعنی هر کدام می تواند بر روی ایدز تاثیرگذار باشد. وی می افزاید: اگر بیماری های عفونی منتقل شده از راه جنسی کنترل و درمان شود می تواند تا ۴۴ درصد انتقال ایدز را کاهش دهد.

اگر فردی که از راه جنسی به این ویروس مبتلا شده است به موقع درمان شود احتمال انتقال ویروس به دیگران ۴۴ درصد کاهش می یابد.

اما علایم این بیماری چیست؟ ممکن است فرد در اوایل هیچ علامتی نداشته باشد. اما در افراد معتاد یا افرادی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند علایمی شبیه به آنفلوآنزا آشکار می شود؛ این افراد یک دوره بدون علامت را طی می کنند. دوباره علایم بالینی مانند کاهش وزن، تب، اسهال طولانی مدت، بی حالی و ضعف ظاهر می شود. وی می افزاید: آزمایش هایی وجود دارد که فرد مشکوک باید آن را انجام دهد. اگر این آزمایش ۲ بار انجام شود و نتایج آن منفی باشد، مشخص می شود که فرد به ایدز مبتلا نیست. مثبت بودن جواب اولیه، ابتلای فرد را اثبات نمی کند بلکه برای اطمینان، لازم است فرد مشکوک به ویروس آزمایشی به نام«Westernblot» را انجام دهد. اگر جواب آزمایش مثبت باشد، فرد به طور قطعی مبتلا به ایدز است در این صورت فرد مبتلا به کلینیک های مشاوره ای رفتاری معرفی می شود. این کلینیک ها به طور رایگان است و بدون این که انگی به فرد بزند، خدماتی ارائه می کند. با کمک این مراکز آزمایش و واکسیناسیون برای فرد مبتلا و مشاوره برای خانواده انجام می شود تا خطر انتقال بیماری کاهش پیدا کند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به این که ویروس ایدز، تخریب کننده سیستم ایمنی بدن است، می افزاید: با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، عفونت در بدن شروع به فعالیت می کند. در زمان تشخیص بیماری، پزشک با تجویز داروهای ضدویروس اچ آی وی، سیستم ایمنی را تقویت می کند تا عوارض ناشی از عفونت های بدخیم کاهش یابد. محققان معتقدند فردی که به موقع معالجه شود عمری مانند فرد طبیعی خواهد داشت. وی بر لزوم اطلاع رسانی درباره این بیماری تاکید زیادی می کند و می افزاید: تشخیص به موقع بیماری به فرد کمک زیادی می کند زیرا اگر بیمار دچار کاهش وزن شدید شده باشد، به عفونت هایی مانند برفک دهانی ، عفونت های ریه و... مبتلا می شود که درمان آن دشوارتر است.

وی می افزاید: نمی توان برای درمان مدت مشخصی را تعیین کرد. این بیماری را می توان با افزایش دادن قدرت سیستم ایمنی بدن کنترل کرد؛ در مواردی هم لازم است بیمار به مدت طولانی دارو مصرف کند. توصیه اکید می شود که فرد مبتلا به ایدز حتماً در کلینیک پرونده تشکیل دهد.

بحث اول، آموزش است. اعضای خانواده نباید فرد مبتلا را مهجور کنند. این افراد باید در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند. باید دانست که این بیماری از طریق دست دادن، غذا خوردن و... منتقل نمی شود و فقط از طریق خون و فرآورده خون آلوده و رفتارهای جنسی از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می شود. از این رو وسایل شخصی مانند مسواک، تیغ اصلاح باید جدا و تماس جنسی نیز حفاظت شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha