یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 81991
سلامت نیوز : به گفته معاون آب وزارت نیرو روان آب‌های کشور طی 45 سال گذشته 46 درصد کاهش یافته است.اهمیت حجم روان آب ها (آب های جاری) در کشور زمانی مشخص می شود که بدانیم موجودی آب در مخازن آبی کاملاً متأثر از حجم این روان آب هاست و اهمیت مخازن و سدها، به دلیل تأمین کردن آب شرب و مصارف کشاورزی است، ولی متأسفانه حجم روان آب ها هر ساله با کاهش چشمگیری روبه روست به گونه ای که تا پایان مردادماه سال جاری حجم آب های جاری نسبت به میانگین بلند مدت (۴۵ سال)، کاهش ۴۶ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ این آمار در پایان اردیبهشت ماه نسبت به میانگین بلند مدت ۴۸ درصد کاهش داشت. بنابراین گزارش حجم جریان های سطحی کشور در همه حوضه های اصلی آبریز کشور کاهش یافته است. علیرضا دائمی؛ معاون آب وزارت نیرو در گفت وگو با خراسان با اعلام کاهش ۴۶ درصدی حجم روان آب ها (آب های جاری) در پایان مرداد ماه نسبت به آمار ۴۵ سال اخیر، گفت: تا پایان مردادماه ۹۲ باید ۸۸ میلیارد مترمکعب روان آب در کشور وجود می داشت در حالی که این رقم، ۴8/40 میلیارد مترمکعب است. وی افزود: این کاهش نسبت به زمان بلند مدت که میزان بارندگی ها و آب های جاری کشور در آن محاسبه می شود یعنی متوسط ۴۵ سال رخ داده است.

علیرضا دائمی افزود: میزان بارندگی کل کشور در سال آبی ۹۲-۹۱ که از اول مهرماه سال ۹۱ شروع شده است تا ۱۲ شهریورماه، ۲۳۵ میلی متر بوده است که در مقایسه با دوره بلند مدت، ۲ درصد کاهش را نشان می دهد. وی ادامه داد: اگر چه میزان بارندگی مناسبی داشته ایم ولی وضعیت روان آب ها به هیچ وجه خوب نیست.دائمی با اشاره به میزان پراکندگی بارش ها در نقاط مختلف کشور نسبت به دوره بلند مدت (۴۵ سال) تصریح کرد: در حوزه دریاچه ارومیه با ۱۱ درصد کمبود بارش مواجه شده ایم ولی این کاهش در حوزه شرق، فلات مرکزی و سایر بخش ها طبیعی بوده است و شرایط مناسب تری دارد. معاون آب وزارت نیرو تأکید کرد: در تهران حدود ۱۸ درصد کمتر از شرایط طبیعی، در استان گیلان ۱۴ درصد و در استان مرکزی ۱۶ درصد کاهش بارندگی وجود داشت.

وضعیت نابه سامان مخازن سدها

این مقام مسئول با ابراز تأسف از وضعیت نابه سامان مخازن سدها اظهار کرد: با وجود شرایط مناسب بارندگی متأسفانه مخازن سدها که با جریان روان آب ها تغذیه می شوند، به هیچ وجه شرایط خوبی ندارند؛ با این حال برای تأمین آب شرب کشور تا پایان سال ۹۲ ذخیره لازم را داریم ولی با وجود سدها و مخازنی که با چالش مواجه اند مثل سد زاینده رود یا کرخه و حوزه های سفیدرود، مردم باید صرفه جویی کنند، هم چنین در اطراف تهران، قزوین و استان البرز با توجه به میزان بارندگی که کمتر از میزان واقعی نسبت به بلند مدت بوده است وضعیت خوبی وجود ندارد و مخازن سدها مثل امیرکبیر، لتیان و سدهای دیگر کمبود آب دارند. دائمی از کمبود ۵۰ درصدی آب در سد دوستی و کمبود ۶۸ درصدی آب در سدهای سفیدرود نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با این وجود به طور قطع آب برای مصارف شرب وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۲ میلیارد مترمکعب مخزن در کشور وجود دارد که از این میزان، ۳۵ میلیارد مترمکعب قابل تنظیم است ولی در ابتدای سال به علت کمبود روان آب ها تنها ۲۹ میلیارد مترمکعب این ظرفیت آبگیری شده است و متأسفانه ظرفیت به طور کامل پر نشد و در حال حاضر ۱۹ میلیارد مترمکعب آب در این مخازن برای مصرف شرب باقی مانده است.در همین حال معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به 432 میلیارد متر مکعب میانگین بارش در سال گفت: با این وجود تنها برای یک چهارم آب های کشور برنامه ریزی می شود.

پرویز گرشاسبی افزود: از کل میزان بارش های دریافتی 280 میلیارد مترمکعب آب از دسترس خارج شده است و مقداری از آب های کشور نیز از مرزها خارج می شود که در پایان تنها 115 میلیارد مترمکعب باقی می ماند.

وی ادامه داد: به همین منظور باید تمام توان خود را بر روی اجرای طرح های آبخیزداری بگذاریم؛ چرا که با آبخیزداری مناسب می توان آب قابل توجهی را از طریق احداث سدهای رسوبگیر در آبراهه ها،  افزایش پوشش گیاهی، احداث بندهای زیرزمینی و اجرای طرح های آبخوان داری تولید کرد. وی با بیان این که بدون استفاده ماندن 280 میلیارد مترمکعب آب، به هیچ عنوان در آبخیزداری قابل قبول نیست، افزود: به عنوان مثال در یک مرتع مشاهده کردیم که با افزایش پوشش گیاهی میزان نفوذ آب 30 درصد افزایش پیدا کرد که نشان می دهد تنها با اجرای قسمتی از طرح های آبخیزداری تا چه اندازه می توان از هدررفت آب جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha