سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان می‌گوید: مادرانی که کودک خود را به روش سزارین به دنیا می‌آورند بیشتر در معرض خطر جفت سر راهی در بارداری بعدی قرار دارند.

مریم کاشانیان در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: به طور معمول وقتی جنین در رحم جایگزین می‌شود. جفت در قسمت بالایی رحم شکل می‌گیرد ولی در 5 درصد بارداری‌ها تصادفاً جفت در قسمت پایین رحم قرار می‌گیرد و تا پایان بارداری در این حالت باقی می‌ماند که اصطلاحاً به آن جفت سرراهی گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این حالت جفت در مسیر خروج جنین قرار می‌گیرد به طوری که اول جفت باید خارج شود بعد جنین افزود: در ماه‌های ابتدایی بارداری به دلیل کوچک بودن رحم ممکن است جفت در قسمت پایین قرار گیرد ولی به مرور با رشد حجم رحم ممکن است جفت کنار برود و از سرراهی بودن خارج شود.

رئیس بیمارستان زنان اکبر‌آبادی خونریزی در اوایل سه ماهه سوم بارداری را یکی از علائم جفت سرراهی عنوان کرد و گفت: در بیشتر موارد این حالت محدود ‌شونده است و بهبود می‌یابد و مادر باردار حتماً باید به پزشک مراجعه کند تا محل قرارگیری جفت بررسی شود.

به گفته کاشانیان در برخی موارد به دلیل خونریزی شدید ناچاریم جنین را خارج کنیم تا از بین نرود.

این متخصص زنان و زایمان سزارین را یکی از عوامل تشدید‌کننده جفت سرراهی در بارداری‌های بعدی برشمرد و گفت: هر چه تعداد سزارین‌ها بیشتر باشد خطر ایجاد جفت سرراهی نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین افرادی که سابقه برش جراحی روی شکم مثل جراحی فیبروم یا کورتاژ را هم داشته باشند بیشتر در معرض این عارضه هستند.

کاشانیان در پاسخ به اینکه راهی برای جلوگیری از ایجاد جفت سرراهی یا درمان آن وجود دارد گفت: نمی‌توان از این عارضه پیشگیری کرد و درمانی هم وجود ندارد و حتی دارویی هم نمی‌توان تجویز کرد و تنها راه زایمان به موقع و تحت نظر بودن مادر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha