یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 82010
سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: سوسک، مایت‌های گرد و غبار، حشرات، حیوانات خانگی مثل سگ، گربه، خرگوش و پرندگان، کپک‌ها و قارچ‌ها از مهمترین آلرژن‌های داخل منزل هستند.

مریم محلوجی راد در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: عوامل آلرژی‌زا به دو دسته داخل و خارج از منزل تقسیم می‌شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: مهمترین آلرژن‌های داخل منزل عبارتند از: سوسک، مایت‌های گرد و غبار، حشرات، حیوانات خانگی مثل سگ، گربه، خرگوش و پرندگان، کپک‌ها و قارچ‌ها.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داذ: برای اینکه منزل خود را عاری از آلرژن کنیم باید یکسری راهکارها را در پیش بگیریم.

وی افزود: مهمترین آلرژن داخل منزل سوسک است که برای از بین بردن سوسک باید در ساعاتی که در داخل منزل نیستیم سم‌پاشی انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: وجود ظروف نشسته در سینک ظرفشویی، نگهداری غذا در محیط آشپزخانه و وجود آب راکد در سینک ظرفشویی یا گوشه حمام و نپوشاندن در فاضلاب‌ها و راه‌آب‌ها شب هنگام می‌تواند به افزایش و تکثیر سوسک کمک کند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی تصریح کرد: در مورد حیوانات خانگی بهتر است آنها را در خارج از منزل نگهداری کرد و اگر این امکان وجود ندارد باید مکان‌های مخصوص برای نگهداری آنها تعبیه کرد همچنین استحمام روزانه حیوانات ضروری است.

محلوجی راد افزود: پر پرندگان و مو و بزاق حیوانات از جمله مواد آلرژن‌زا هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران، مایت‌های گردوغبار را حشرات ریزی دانست که با چشم دیده نمی‌شوند و در گرد و غبار داخل منزل، مثل لابه‌لای پرز فرشها، داخل رختخواب‌ها و داخل پرز عروسک‌های پرزدار وجود دارند.

محلوجی راد توضیح داد: مایت‌ها شب هنگام بیرون می‌آیند و از سلول‌های مرده پوست بدن انسان تغذیه می‌کنند که مدفوعشان به شدت آلرژی‌زاست.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: برای از بین بردن مایت‌ها باید رطوبت منزل کمتر از 50 درصد باشد چرا که رشد و نمو این حشرات در رطوبت بالا بسیار زیاد است.

وی افزود: در اتاق خواب باید از وسایلی که موجب تجمع مایت‌ها می‌شود خودداری کرد مثلاً بهتر است کف اتاق خواب، فرش نباشد و کفپوش باشد همچنین عروسک‌های پرزدار در داخل اتاق خواب نباشد و رختخواب‌ها نیز یک روز در میان با جاروبرقی قوی مکش شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: کپک‌ها و قارچ‌ها را نیز می‌توان با رطوبت‌زایی به حداقل رساند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی افزود: دستگاه‌های تصفیه هوا نیز در کاهش آلرژن‌های داخل منزل مؤثرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha