سلامت نیوز : متخصص گوش و حلق و بینی گفت: نسل جدید محافظ گوش به نام صداشکن است که امکان فیلتر کردن سر و صدای مزاحم و مخرب مربوط به فرکانس‌های بم یا پایین را دارد بدون آنکه فرکانس‌های محدوده گفتار محاوره‌ای را تحت تأثیر قرار دهد.

مهتاب ربانی اناری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: صداشکن یک نوع وسیله محافظتی گوش در برابر سر و صداست که بیشتر در مشاغل پرسر و صدا و کارگران شاغل در صنایع کاربرد دارد.

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: کار کردن مداوم در محیط پر سر و صدا باعث کاهش شنوایی فرد می‌شود؛ حتی افراد در کارخانجات و صنایع پرسر و صدا با شدت 80 دسی‌بل مجازند در مدت زمان 8 ساعت کار کنند و اگر شدت صوت یا مدت زمان کار بالا برود در فرد سالمی که مشکل شنوایی نیز ندارد نیاز به استفاده از محافظ گوش الزامی است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر فردی از قبل دچار مشکلات کاهش شنوایی باشد حتی با شدت صوت کمتر و مدت زمان کار کمتر نیز به محافظ گوش نیاز دارد.

ربانی اناری ادامه داد: نسل جدید محافظ گوشی به نام صداشکن است که قابلیت فیلتر کردن فرکانس‌های خاصی از صدای محیط را دارد و قابل تنظیم هم می‌باشد البته تنظیم آنها توسط افراد متخصص در این رشته انجام می‌شود.

وی گفت: در صداشکن‌ها امکان فیلتر کردن سر و صدای مزاحم و مخرب که مربوط به فرکانس‌های بم یا پایین است وجود دارد بدون آنکه فرکانس‌های محدوده گفتار محاوره‌ای تحت تأثیر قرار بگیرد.

متخصص گوش، حلق و بینی توضیح داد: محافظ‌های گوشی دیگری نیز وجود دارد که به صورت داخل گوشی یا روی گوش گذاشته می‌شود و بسته به خصوصیات فیزیکی مخصوص خود، توانایی محدود کردن سر و صدا در فرکانس‌های خاصی را دارند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: البته این محافظ‌های گوشی از طریق تبدیل انرژی صوتی به حرارتی این کار را انجام می‌دهند و ممکن است در بعضی از مشاغل، مناسب تشخیص داده نشوند.

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: ضروری است که در تمام طول ساعات کار در محیط پر سر و صدا، محافظ بر روی گوش باقی بماند چرا که در بعضی موارد حتی برداشتن 15 دقیقه محافظ از روی گوش، کارآیی فرد را به نصف کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha