یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 82014
سلامت نیوز : مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: بیماریهای مدرن همانند دیابت، بیماریهای قلبی و سرطان دلیل اصلی مرگ و میر است و رابطه نزدیکی با فقر دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر علاء الوان در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما با وزارت بهداشت ایران همکاری خوبی داریم و برنامه های ایران می تواند الگوی خوبی برای کشورهای دیگر باشد، اظهار کرد: رابطه بین فاکتورهای اجتماعی و فقر و بهداشت از مباحثی است که شما مطرح کردید و معتقدم که فقر و بهداشت با هم ارتباط دارند و فقر منجر به کاهش بهداشت و بهداشت کم، منجر به فقر می شود .

وی افزود: هم اکنون 100 میلیون نفر در دنیا به دلیل هزینه های بهداشتی فقیر می شوند و مطالعات ما در منطقه و آسیا نشان می دهد که 25 درصد افرادی که بیماریهای خاص مثل سرطان دارند فقیر می شوند و حتی اگر یک عضو به بیماریهای مزمن دچار شوند کل خانواده درگیر می شود.

الوان تاکید کرد: در ایران برنامه های خیلی خوبی در زمینه مراقبتهای اولیه بهداشتی انجام شده است که می تواند مدل خوبی برای کل کشورهای منطقه باشد. خیلی خوشحالم که اولویتهای وزیر بهداشت ایران با اولویتهای ما یکسان است و تقویت مراقبتهای اولیه بهداشتی و خدمات بهداشتی از اولویتهای ماست .

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: یکی از موانع اصلی در اجرای برنامه های مراقبتهای اولیه بهداشتی، هزینه های خارج از جیب مردم و هزینه هایی است که مردم برای درمان می پردازند؛ در واقع 50 تا 60 درصد هزینه ها را خود فرد پرداخت می کند و این دسترسی به خدمات بهداشتی را محدود می کنند .

وی گفت: می دانم که اولویتهای شما حمایت اجتماعی و مراقبت اجتماعی است و امیدوارم که با تعهدی که شما و وزیر بهداشت دارید هزینه هایی را که مردم می دهند راکاهش و دسترسی به خدمات بهداشتی را افزایش دهید .

الوان ادامه داد: هم اکنون بیماریهای مدرن همانند دیابت، بیماریهای قلبی و سرطان دلیل اصلی مرگ و میر است و این بیماریها در حال افزایش است و چالش اصلی ما هستند و تاثیر این بیماریها بر توسعه پایدار زیاد است و این بیماریها رابطه نزدیکی با فقر دارند .

وی گفت: این موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012 مورد بحث سران کشورها قرار گرفت و در میان همه سران جهان بر سر موضوع مبارزه با این بیماریها اجماع وجود دارد .

الوان تاکید کرد: یکی از اولویتهای ما در سازمان بهداشت جهانی برنامه راهبردی ملی و چند بخشی در زمینه کنترل این بیماریهاست و نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت در تهیه و اجرای این برنامه راهبردی مهم و موثر است و امیدوارم در چند ماه آینده این راهبرد ملی تدوین و در شورای عالی سلامت تصویب شود .

وی در ادامه به سلامت کارگران اشاره و خاطرنشان کرد: بهداشت کار یکی از اولویتها و برنامه های سازمان بهداشت جهانی است و می خواهم شما هم در این زمینه با ما همکاری  داشته باشید .

الوان به بحث تحریمها اشاره کرد گفت: هم اکنون کمیته ای در وزارت بهداشت ایران تشکیل شده و این هم از سیاستهای ماست که از فشارهای وارده به مردم بکاهیم و زمینه دسترسی مردم به بهداشت را فراهم کنیم و از کمیته ای که در وزارت بهداشت تشکیل شده حمایت خواهیم کرد.

وی در پایان اظهار امیدوار ی کرد که در آینده همکاری این سازمان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش یابد و موضوعاتی مثل افزایش طرحهای رفاهی، طرحهای بیمه ای برای کاهش هزینه ها، راهبرد ملی برای جلوگیری از ورود بیماریهای غیر واگیر و تحریمها را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha