همزمان با كاهش سن ابتلا‌ به دیابت و افزایش آمار مبتلا‌یان به این بیماری در دنیا، سازمان جهانی بهداشت درخواست كرد سال‌های از دست رفته زندگی به دلیل ابتلا‌ به بیماری دیابت نیز در آمارهای جهانی محاسبه شود تا این بیماری به عنوان یك عامل مرگ‌آور مورد غفلت نگیرد.

در ایران نیز بسیاری از كارشناسان، با توجه به اینكه تعدادی از بیماران دیابتی، محتاج دیالیز و نهایتا پیوند كلیه می‌شوند، پیشنهاد لحاظ شدن بیماران دیابتی به عنوان بیماران خاص را مطرح می‌كنند تا این بیماران نیز از مراقبت دائم، درمان كافی و استفاده مرتب از داروهای مورد نیاز بهره‌مند شوند.


روز جهانی دیابت امسال (23 آبان) با شعار <دیابت برای كودكان و نوجوانان> ‌توجه عمومی را به شیوع ‌این بیماری در سنین نوجوانی و جوانی جلب كرد. به گفته دكتر ساسان شرقی، دبیرعلمی همایش تازه‌های دیابت، بیش از 90 درصد افراد دیابتی به دیابت نوع 2 مبتلا‌ می‌شوند. او افزود: در گذشته معمولا‌ً افراد با سنین بیش از 40 سال به این نوع از دیابت مبتلا‌ می‌شدند اما متأسفانه امروزه با عادات بد تغذیه‌ای، این بیماری سنین پایین‌تر را نیز درگیر می‌كند. او آمار رسمی بیماران دیابتی در ایران را بیش از 3 میلیون نفر عنوان كرد و آمار غیر‌رسمی این بیماری را 5 میلیون نفر تخمین زد. دبیر علمی همایش تازه‌های دیابت گفت: همچنین به همین میزان نیز افراد مبتلا‌ وجود دارند كه از بیماری خود مطلع نیستند. بنابراین به طور متوسط از هر خانواده 4 تا 5 نفره ایرانی، حداقل یك نفر درگیر دیابت است. رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه شیوع دیابت در كشور رو به افزایش است و صرف هزینه‌ها برای درمان آن بسیار سنگین و آزاردهنده شده، اظهار داشت: سالا‌نه یك میلیارد و 100‌ میلیون تومان توسط دولت و مردم برای پیشگیری، كنترل و درمان دیابت در كشور هزینه می‌شود.


او با بیان اینكه 4 میلیون و 400‌ هزار نفر در كشور در معرض ابتلا‌ به این بیماری قرار دارند، تاكید كرد: مراقبت و كنترل دیابت از اساسی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است. دكتر مهدوی كارشناس مسوول كمیته كشوری دیابت نیز در این مراسم گفت: طبق آخرین مطالعات انجام شده، شیوع دیابت در افراد بالا‌ی 30‌ سال تهران و پنج شهر بزرگ كشور 10‌ درصد است و هر روز گسترش می‌یابد. رئیس منطقه‌ مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اعلا‌م كرد: به‌رغم حجم عظیم عوارض پزشكی، اغلب از نامیدن دیابت به عنوان یك عامل مرگآور غفلت می‌شود. دكتر حسین جزایری، رئیس منطقه‌ مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با بیان اینكه برآورد می‌شود تقریبا نیمی از افرادی كه از دیابت رنج می‌برند از بیماری خود بی‌اطلا‌ع هستند، افزود: این امر باعث محرومیت آنها از بهره‌مندی از اقدامات پیشگیرانه برای تحت كنترل درآوردن بیماری و به تاخیر انداختن پیشرفت آن به سمت عوارض جدی می‌شود. ‌


رئیس منطقه ‌مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: هر چند رقم دقیقی از تعداد مبتلا‌یان به دیابت وجود ندارد، اما اطلا‌عات موجود نشان‌دهنده آن است كه حدود 30‌ میلیون نفر از جمعیت كشورهای منطقه شرقی از دیابت نوع 2 رنج می‌برند و 5/ 1 میلیون نفر آنها در ایران زندگی می‌كنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha