یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 82026

سلامت نیوز : سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک گزارش جدید نسبت به افزایش خطر ابتلا به کرم‌های انگلی «ترماتود» بر اثر مصرف غذاهای خام یا نیمه پخته هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این سازمان در آخرین آمار خود منتشر کرد که در سال 2005 میلادی بیش از 56 میلیون نفر در سراسر جهان به این انگل آلوده بوده‌اند و بیش از 7000 نفر نیز بر اثر این بیماری انگلی جان خود را از دست داده‌اند.

مصرف مواد غذایی خام یا نیمه پخته همچون ماهی‌ها و سبزیجات که محل رشد و پرورش انگل‌های ترماتود هستند، عامل ابتلای افراد به این بیماری انگلی است.

در گزارش این سازمان آمده است که مواردی از ابتلا به انگل ترماتود ناشی از مصرف غذای آلوده در 70 کشور جهان گزارش شده هرچند مناطق جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی بیشتر از این بیماری آسیب دیده‌اند.

در این مناطق، شیوع انگل ترماتود نشان‌دهنده الگوهای بوم‌شناختی و رفتاری مردم در زمینه عادت‌های غذایی و روش‌های تولید و توزیع مواد خوراکی است.

علائم اولیه و خفیف این بیماری اغلب نادیده گرفته می‌شوند اما با گذشت زمان و با بزرگ شدن حجم انگل خود را با دردهای شدید به خصوص در ناحیه شکمی نشان می‌دهد.

همچنین این انگل در مجراهای صفراوی کبد رشد کرده و موجب بروز التهاب و فیبروز بافت‌های مجاور و گونه شدید و وخیمی از سرطان کیسه صفرا می‌شود. علاوه بر این، این انگل می‌تواند در بافت‌های ریه رشد کند و خود را با علائمی همچون سرفه‌های مزمن، سینه درد و تب نشان دهد.

رعایت نکات مربوط به بهداشت عمومی دام‌ها و بهبود کیفیت شیوه‌های نگهداری مواد غذایی از راهکارهای موثر برای کاهش نرخ شیوع این انگل است. همچنین مصرف داروهای موثر برای از بین بردن انگل‌ها توصیه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha