پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8203

عضو علمی سومین كنگره سراسری تازه‌های بیماری‌های پوستی و سالك گفت:بیماری پوستی "اگزما با"‪ ۴۰‬درصد شایعترین بیماری شغلی بخصوص در مردان است.

"درماتیت پوستی"یا" اگزما" در اثر تماس مكرر با عوامل شیمیائی موجود در محیط ایجاد می‌شود كه تحریكی و با خارش و آلرژی و تورم همراه باشد.

دكتر"علی اصیلیان"روز پنجشنبه در حاشیه دومین روز این همایش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:كارگران ساختمانی، كارگران عملیاتی دكل‌های نفت و كشاورزان بیش از سایرین به این بیماری پوستی مبتلا می‌شوند.

وی اظهارداشت:‪ ۸۰‬درصد دلیل بروز اگزما مربوط به عوامل تحریكی ضعیف وقوی است كه این موارد بیشتر درشوینده‌های خانگی و صنعتی، اسیدها و مواد قلیائی قوی موجود است.

این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان‌گفت:عوامل دیگرمانند استعداد ارثی و تماس مستمر بامواد شوینده كه در بین بانوان شایعتر است، نیز میزان ضریب ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

وی با تاكید بر این كه افراد بسته به نوع كار باید از دستكش و كفش‌های بلند و محكم استفاده كنند،گفت: امكان سرایت این بیمار به روی دست و پا و ناخن وجود دارد و نیاز است كارگران لباس كار خود را جدای از دیگر لباسها قرار دهند.

وی، شستشوی دائم كمدهای كارگران و استحمام بعد از هر نوبت كاری را برای جلوگیری از ابتلای فرد به بیماری اگزما مورد تاكید قرار داد.

یك متخصص پوست و مو نیز در حاشیه این كنگره به خبرنگار ایرنا گفت: كلیه خوابگاهها از جمله دانشجوئی،نظامی و ورزشی در زمینه رعایت بهداشت پوست و مو نیاز به نظارت بیشتری دارند.

دكتر "مهران فرجادی " افزود: به دلیل جمعیت بسیار و ارتباط زیاد ساكنین این خوابگاهها با یكدیگر، انتقال بیماری‌های پوست و مو به سرعت و در طیف وسیع انجام می‌گیرد.

وی اظهارداشت:درسالهای اخیر،اداره بهداشت نسبت به‌این موضوع توجه بسیاری نشان داده اما لازم است كه تمام دستگاههای ذیربط و خود ساكنین این مكانها نسبت به رعایت بهداشت فردی و جمعی خود اهمیت دهند.

وی افزود: "شپش" و بیماری‌های" قارچی پوست و مو"از بیماری‌هائی است كه در صورت مشاهده باید بسرعت تحت درمان قرارگیرد درغیراینصورت این بیماری شیوع پیدا می‌كند و كنترل آن سخت می‌شود.

وی تاكیدكرد:مسوولان خوابگاهها باید دراین زمینه حساسیت و سختگیری بیشتری بخصوص در زمینه استفاده از وسایل شخصی و شستن كامل حمام داشته باشند و با متخلفین برخورد كنند.

همچنین یك عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران گفت: استفاده از " كرم ضد آفتاب"بدون تجویز پزشك،ممكن است به دلیل عدم انطباق با پوست فرد زیان‌آور باشد.

پرفسور " گیتا فقیهی" در حاشیه دومین روز ازسومین كنگره سراسری تازه‌های بیماری‌های پوست و سالك در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كرم‌های ضد آفتاب بر اساس اندازه، جنس و رنگ پوست متفات است بنابراین افراد باید با مراجعه به پزشك، كرم مورد نیاز خود را دریافت كنند.

وی اظهارداشت: تجویز خودسرانه و تهیه كرم‌های مختلف از جمله "ضدآفتاب" و " مرطوب‌كننده "از مكان‌هایی غیر از داروخانه و مراكز فروش كالاهای آرایشی و بهداشتی موجب بروز بیماری‌های پوستی و حساسیت می‌شود.

وی با اشاره به این كه استفاده از كرم ضدآفتاب درفصل زمستان نیز بیش از فصل تابستان توصیه می‌شود، گفت:در فصل زمستان به دلیل عبور نور"‪ "UV‬از ابر میزان صدمه‌رسانی نور به پوست بخصوص در پوست‌های خشك بیشتر است.

وی افزود:میزان صدمات پوستی بعد از بارندگی برف و باران به دلیل انعكاس مستقیم نور دو چندان می‌شود.

فقیهی بابیان این كه "خشكی دست"از شایعترین بیماریهای پوستی فصل زمستان است، گفت: خشكی پوست و دور چشم ، ترك پوست، پوسته زدن و قرمز شدن نیز از دیگر بیماریهای شایع پوستی است كه افراد باید برای محافظت از پوست خود با نظر پزشك از كرم‌های مخصوص این فصل استفاده كنند.

در سومین كنگره سراسری تازه‌های بیماری‌های پوستی و سالك كه تا فردا ادامه دارد،‪ ۱۳۰‬مقاله بصورت سخنرانی وپوستر ازسوی متخصصان‌حرف مختلف پزشكی ارایه شده و موضوعات درمان با لیزر، ارتباط بیماری‌های پوستی با قلب و عروق ، بیماری‌های داخلی و اطفال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha