یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲

کابوس رویایی ترسناک است ولی فلج‌ خواب یا بختک حالت احساس خستگی و فشار بر روی بدن در هنگام خواب است.

از بختک نترسید!

سلامت نیوز : یک روان‌پزشک گفت: فلج خواب یا بختک با کابوس تفاوت دارد. کابوس رویایی ترسناک است ولی فلج‌ خواب یا بختک، حالت احساس خستگی و فشار بر روی بدن در هنگام خواب است.

دکتر عارفه مبشر در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: اختلالات خواب متنوع هستند که یکی از آن‌ها فلج‌ خواب است و در اصطلاح عامیانه به آن بختک می‌گویند.وی توضیح داد: در اختلال بختک فرد در هنگام خواب، قدرت حرکت خود را از دست می‌دهد و دچارهراس شدید می‌شود و آن‌قدر می‌ترسد که گاه با فریاد، درخواست کمک می‌کند.

مبشر گفت: این اختلال همراه با احساس سنگینی بر روی قفسه سینه، فشار و خفگی است و در بعضی مواقع حتی احساس مرگ به فرد دست می‌دهد.وی یادآور شد: بیشتر افراد در هنگام بیدار شدن از خواب دچار این حالت می‌شوند. این حالت در موارد نادری نیز هنگام آغاز خواب اتفاق می‌افتد.

این روان‌پزشک ادامه داد: این نوع اختلال خواب در بعضی موارد همراه با احساس شنوایی، لمس و بینایی است یعنی فرد احساس می‌کند افرادی را می‌بیند، صداها و قدم‌های راه رفتن را می‌شنود و یا یک چیزی را روی بدن خود احساس می‌کند که حالت لمس کردن بدن را دارد. این حالات، توهم هستند و واقعیت ندارند.

وی افزود: مدت زمان اختلال فلج‌خواب یا بختک معمولا چند ثانیه است و در موارد طولانی به مدت چند دقیقه اتفاق می‌افتد.

مبشر یادآور شد: فلج‌ خواب یا بختک در هر گروه سنی اتفاق می‌افتد و یک‌ چهارم افراد ممکن است این اختلال را در طول زندگی تجربه کنند. این اختلال در افرادی دیده می‌شود که دچار بی‌نظمی در خواب، کمبود خواب، استرس یا بیماری هستند. تغییر شرایط زندگی فرد و یا نوع داروهایی که مصرف می‌کند نیز می‌توانند موجب این اختلال شوند.

وی درباره روش‌های درمان اختلال فلج‌ خواب یا بختک گفت: بختک نیاز به درمان خاصی ندارد و فرد دچار این اختلال می‌تواند با رعایت بهداشت خواب از تکرار آن در دفعات بعدی جلوگیری کند. این مشکل تنها زمانی نیاز به درمان دارد که به همراه آن، فرد دچار بیماری‌های روان‌پزشکی مانند اضطراب باشد. همچنین اگر فرد بعد از دچار شدن بختک تا فردای آن روز احساس خفگی بر روی قفسه سینه کند و کارهای روزانه فرد با این احساس تحت تاثیر منفی قرار گیرند، نیاز به درمان و مراجعه به روان‌پزشک دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha