سلامت محوری، سیاست دولت است و دولت حمایت خود از شرکتهای دارویی و داروهای تولید داخل را تا زمانی انجام می‌دهد که محصولاتشان از استانداردهای لازم برخوردار و کیفیت آن‌ها مورد تایید باشد.

داروهای بی‌کیفیت از بازار جمع آوری و پروانه تولید آن باطل می‌شود
سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در صورتی که داروی بی‌کیفیتی در بازار مشاهده شود پروانه تولید آن باطل و از بازار جمع آوری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع دولت ؛ رئیس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار به برخی شرکت‌های دارو سازی گفت: سلامت محوری، سیاست دولت است و دولت حمایت خود از شرکت‌های دارویی و داروهای تولید داخل را تا زمانی انجام می‌دهد که محصولاتشان از استانداردهای لازم برخوردار و کیفیت آن‌ها مورد تایید باشد و در صورتی که وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و بازوهای کنترلی و نظارتی ما متوجه بی‌کیفیت بودن دارویی شوند حتما پروانه تولید داروی مورد نظر باطل و از بازار جمع آوری می‌شود و این مهم نیست که داروی بی‌کیفیت، تولید داخل است یا وارداتی.

وی در مورد شایعه‌ای مبنی بر اینکه دارو‌ها با توجه به افزایش قیمت‌ها از کیفیت و اثرگذاری کمتری برخوردار شدند، خاطر نشان کرد: این برای سازمان غذا و دارو قابل پذیرش نیست که در یک دوره‌ای شاهد کاهش کیفیت دارو‌ها باشد. شرکت‌های داروسازی استانداردهایی دارند که مطابق با آن دارو‌هایشان را تولید می‌کنند البته ممکن است نمونه‌هایی از دارو‌ها وجود داشته باشند که کیفیتشان پایین باشد و پزشکان و بیماران از آن رضایت نداشته باشند اما در مجموع این برای تمام دارو‌ها صادق نیست.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت ما در درجه اول سلامت مردم است نه حمایت از شرکت‌های داروسازی افزود: اگر تولید داخل نتواند سلامت مردم را تضمین کند ما حتما آن را از هر نقطه‌ای از دنیا باشد تامین می‌کنیم که مردم سلامتشان به خطر نیفتد.

نمونه‌هایی از داروهای تاریخ نزدیک در بازار مشاهده شده است/نظارت‌ها تشدید می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد شایعات وجود داروهای تاریخ گذشته در بازار تصریح کرد: نمونه‌هایی از داروهای تاریخ نزدیک را داشتیم که برخی شرکت‌ها از شرایط بحرانی کشور و از دستپاچگی مسئولین وقت سوء استفاده کرده و داروهایی را که یک یا دو ماه از تاریخ انقضایشان مانده بود را مجوز واردات گرفتند و وارد کشور کردند در حالی که این دارو‌ها دیگر امکان فروش ندارند و ما در حال جمع آوری این داروهاوامحاء آن با نظارت وزارت بهداشت هستیم.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم به چنین شرایطی نرسیم که مجبور شویم چشمانمان را بر روی این اشتباهات ببندیم اگرچه در حال حاضر نمی‌توانم وجود معدود داروهای تاریخ نزدیک به انقضاء را در قفسه داروخانه‌ها تکذیب کنم اما نظارت خود را جدی‌تر می‌کنیم تا چنین اتفاقی صورت نپذیرد.

شرکت‌های دارویی حق تمدید تاریخ مصرف دارو را ندارند

دیناروند همچنین در مورد این شایعه که شرکتهای دارویی اقدام به تمدید داروهای تاریخ نزدیک یا تاریخ گذشته نموده و در بازار عرضه کرده‌اند گفت: هیچ داروی تاریخ گذشته‌ای را اجازه نمی‌دهیم تا با بررسی مجدد تاریخش اصلاح شود و شرکتهای دارویی چنین حقی را ندارند اما این در مورد مواد اولیه می‌تواند صورت پذیرد چون مواد اولیه دارای شرایط نگه داری مشخصی است و این شرایط به گونه‌ای است که اگر تاریخ آن هم گذشته باشد می‌توان با آزمایش کنترل کیفیت، ثابت کردکه ماده اولیه مشکلی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha