احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده با افزایش سن بیشتر می‌شود به‌ طوری كه اغلب موارد ابتلا به این نوع سرطان در افراد بالای 60 سال است اما استعمال دخانیات خطر ابتلاء به سرطان پانكراس را 2 تا 3 برابر می‌كند.

افزایش 3 برابری خطر ابتلاء به سرطان لوزالمعده با استعمال دخانیات
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استعمال دخانیات خطر ابتلاء به سرطان پانكراس را 2 تا 3 برابر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دبیرخانه هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران ؛ دكتر شیرزاد نصیری با بیان این‌كه بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پانكراس هستند، اظهار كرد: احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده با افزایش سن بیش‌تر می‌شود به‌ طوری كه اغلب موارد ابتلا به این نوع سرطان در افراد بالای 60 سال است.

وی با بیان این‌كه مردان بیش از زنان در معرض خطر ابتلاء به سرطان پانكراس (لوزالمعده) هستند، ادامه داد: چنانچه مادر، پدر، خواهر یا برادر فرد به سرطان لوزالمعده مبتلا باشد احتمال ابتلای فرد به این نوع سرطان سه برابر افزایش می‌یابد. علاوه براین وجود سابقۀ خانوادگی سرطان تخمدان یا کولون (Colon) نیز خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

این عضو كمیته علمی هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: التهاب مزمن لوزالمعده یکی از مشکلات همراه با دردی است که برای لوزالمعده رخ می‌دهد. بعضی از شواهد نشان می‌دهند این التهاب مزمن، خطر به‌وجود آمدن سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

دكتر نصیری افزود: برخی مطالعات نشان داده است  قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص در محل کار یا داشتن رژیم غذایی با چربی بیش از حد می‌توانند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌كه از سرطان لوزالمعده به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود، افزود: با رشد سرطان علائمی چون احساس درد در بخش فوقانی شکم یا پشت، زرد شدن پوست و چشم‌ها و تیره شدن ادرار به دلیل زردی (یرقان)،احساس ضعف، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ و كاهش وزن تظاهر می‌كند.

وی گفت: سرطان مجموعه‌ای از بسیاری از بیماری‌های وابسته است. همۀ انواع سرطان از سلول‌ها که جزء بنیادی حیات انسان و سازندۀ بافت‌های بدن هستند آغاز می‌شوند. بافت‌ها، تشکیل‌دهندۀ اندام‌های بدن هستند. به‌طور معمول سلول‌ها رشد کرده و تقسیم می‌شوند تا با توجه به نیاز بدن، سلول‌های جدید تولید کنند. هنگامی‌ که سلول‌ها پیر می‌شوند، می‌میرند و سلول‌های جدید جای آنها را می‌گیرند.

گاهی این فرایند منظم به‌درستی پیش نمی‌رود. سلول‌های جدید هنگامی تشکیل می‌شوند که بدن به آنها نیاز ندارد و سلول‌های پیر وقتی که باید از بین روند، نمی‌میرند. این سلول‌های اضافی توده‌ای از بافت را تشکیل می‌دهند که به نام غده یا تومور شناخته می‌شود.

دكتر نصیری خاطر نشان كرد: هم‌اكنون سرطان لوزالمعده تنها در صورتی قابل درمان است که در درجات اولیه و پیش از انتشار به بخش‌های دیگر بدن، تشخیص داده شود.

وی ادامه داد: البته برخی شیوه‌های درمانی به کنترل بیماری و طولانی‌تر کردن زمان زنده ماندن بیمار کمک می‌کنند و سبب می‌شوند بیمار احساس بهتری داشته باشد.

این عضو هیئت علمی جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: برخی بیماران و پزشکان  در صورتی‌که کنترل یا معالجه بیماری ممکن نباشد از درمان‌ تسکینی استفاده می‌کنند. هدف درمان‌ تسکینی بهبود کیفیت زندگی با استفاده از کنترل درد و دیگر مشکلات ناشی از بیماری است. جراحی به تنهایی یا همراه با پرتودرمانی و شیمی‌درمانی در درمان این بیماران استفاده می‌شود.

هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران 24 لغایت 26 مهرماه سالجاری  با هدف بررسی مروری بر اعمال جراحی الکتیو، مشکلات اعمال جراحی اورژانس، جراحی سرطان و مراقبت های قبل و بعد از آن در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha