دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 82083
سلامت نیوز : همیشه در زندگی انتخاب‌هایی درست است كه افراد را به سمت سبك و سیاق درست زیستن رهنمون می‌سازد. مهرماه كه می‌شود شور انتخاب كیف و كفش و... در تمام خانه‌ها جریان پیدا می‌کند و والدین و فرزندان در انتخاب رنگ‌ها و مدل‌ها ذهن‌شان درگیر می‌شود و در اكثر موارد انتخاب اصولی كه سلامتی فرزندان را به مخاطره نیندازد جا می‌ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ دكتر مرجانه كریمی فوق‌تخصص روماتولوژی در گپی كوتاه فوت و فن‌های انتخاب علمی كوله‌پشتی را بیان کرد.

هنگام خرید كوله‌پشتی فرزندان چه نکاتی را باید رعایت كرد؟
كوله‌پشتی‌هایی كه استاندارد نیستند، به دیسك‌های بین مهره‌ای فشار خواهند آورد و از آنجا كه ستون مهره‌های كمری بیشترین وزن بدن را متحمل می‌شوند، در صورت استفاده از كوله‌پشتی‌های غیراستاندارد، دانش‌اموز با درد ناحیه پشت، گردن و شانه مواجه می‌شود تأثیر منفی كوله‌پشتی‌های سنگین زمانی پررنگ‌تر می‌شود كه بیش از 8 ساعت در طول روز استفاده شود.

چه گروه سنی آسیب‌پذیرتر هستند؟
دانش‌آموزان مقطع دبستان و راهنمایی، شرایط حساس‌تری دارند زیرا در حال رشد هستند و این امكان وجود دارد كه در صورت دچار شدن به مشكلات ستون فقرات و دردهای كمری، در بزرگسالی با عارضه‌های جدی‌تری مواجه شوند.

دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع دبستان و راهنمایی باید انتخاب‌‌های متفاوتی داشته باشند؟
تفاوتی در مورد دانش‌آموزان دختر و پسر وجود ندارد اما نكته مهم این است كه هر چه عضله كمر و پشت دانش‌آموز قوی‌تر باشد، تحمل فشار كوله‌پشتی برایش راحت‌تر است. به همین دلیل ممكن است پسران قدرت تحمل بیشتری داشته باشند.

كلیدی‌ترین نكات، هنگام خرید كوله‌پشتی چیست؟
خانواده‌ها باید توجه داشته باشند كوله‌پشتی‌هایی را كه تنها به وسیله یك بند از قسمت سینه دانش‌آموز می‌گذرند، به هیچ عنوان خریداری نكنند چرا كه موجب ایجاد فشار روی ناحیه شانه‌ها خواهند شد و در مقابل به سراغ كوله‌پشتی‌هایی بروند كه از طریق دو بند كمر روی شانه‌ها قرار می‌گیرد، وزن كوله‌پشتی‌ را بین هر دو شانه تقسیم می كند. ضمن این‌كه كوله‌پشتی‌ها علاوه بر بندهای روی شانه، باید دارای یك بند دور كمر باشند تا وزن كوله‌پشتی به طور یكسان منتشر شود در صورتی كه متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان این ویژگی كوله‌پشتی را نادیده می‌گیرند.

همچنین كوله‌پشتی‌هایی با صفحه‌های جداكننده، امكان جداسازی وسایل و پخش شدن وزن كوله‌پشتی در تمام قسمت‌های آن را فراهم می‌كند. از سوی دیگر هر چه پد تعبیه شده روی بند قرار گیرنده در ناحیه شانه ضخیم‌تر باشد، بهتر خواهد بود چرا كه مانع فشار بر شانه دانش‌آموز خواهد شد. نكته قابل توجه دیگر به كوله‌پشتی‌های چرخ‌دار برمی‌گردد چرا كه علی‌رغم حمل راحت‌تر آن توسط دانش‌آموز، باید در نظر داشت بسیاری از مدارس، دارای طبقات متعدد و پله هستند كه این موضوع استفاده از كوله‌پشتی‌ها را برای دانش‌آموز مشكل خواهد كرد.

وزن مناسب و استاندارد كوله‌پشتی برای دانش‌آموزان چقدر است؟
وزن كوله‌پشتی نباید بیشتر از 10 تا 15 درصد وزن دانش‌آموز باشد. به طور مثال اگر دانش‌آموزی 40 كیلوگرم وزن دارد نباید وزن كوله‌پشتی بیشتر از 4 كیلو و پانصد گرم را حمل كند چرا كه در این صورت میزان آسیب‌های ناحیه ستون فقرات بیشتر خواهد بود.

بند كوله‌پشتی باید به اندازه‌ای محكم شود كه دانش‌آموز ضمن تحمل راحت آن، كوله پشتی را نزدیك به بدن خود احساس كند.معمولاً كوله‌پشتی‌ها جیب‌های متعددی دارند كه باید از تمام آن‌ها استفاده شود تا وزن كوله‌پشتی به طور یكسان تقسیم شود.

دانش‌آموزان باید كوله‌پشتی را با زانوی خمیده از زمین بلند كنند تا به كمرشان فشار زیادی وارد نشود و البته دقت داشته باشند زمانی كه می‌خواهند كوله‌پشتی را روی شانه‌هایشان قرار دهند ابتدا آن را روی محلی مثل میز كه ارتفاعی به اندازه كمرشان دارد بگذارند و سپس آن را روی شانه قرار دهند. انتهای كوله‌پشتی نباید از كمر دانش‌آموز پایین‌تر و قسمت فوقانی آن نباید بالاتر از شانه‌ها قرار گیرد زیرا در این صورت كمر دانش‌آموز دچار مشكل «اسكولیوز» یا انحنای جانبی ستون فقرات می‌شود كه ستون فقرات شكل حرف انگلیسی «S» را پیدا می‌كند. هیچگاه نباید كوله‌پشتی را روی یك شانه قرار دارد زیرا به مرور زمان یك شانه پایین‌تر از شانه دیگر قرار می‌گیرد و انحنای جانبی ستون فقرات كه ناشی از فشار روی دیسك است به وجود خواهد آمد.

نكته آخر؟
یادمان باشد دانش‌آموزان به غیر از شانه‌ها، دودست و دوبازو هم دارند!بنابراین نیاز نیست كه همه وسایل را در كوله‌پشتی جاسازی كرد بلكه آن‌ها باید از دستانشان برای حمل برخی از وسایل مدرسه كمك بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha