دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 82086
سلامت نیوز : تاثیرات مخرب روانی، جسمانی و اجتماعی طلاق بر هیچ کس پوشیده نیست. افسردگی، اضطراب، ناامیدی، به دوش کشیدن بار مالی خانواده، پرهیز از حضور اجتماعی، تحمل نگاه ها و طعنه های آزاردهنده برخی افراد، گوشه های تلخ زندگی یک زن بعد از طلاق گرفتن است. از طرفی حضور فرزندان و مسائل و مشکلاتشان و مهم تر از همه ضرورت توجه خاص به امر تربیت آن ها، سنگینی این بار را دو چندان می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ بنابراین به نظر می آید تنها ماندن و نادیده گرفتن خودتان در چنین شرایطی صرفا به دلیل واکنش های تند احتمالی فرزندتان جایز و منطقی نیست. از طرفی نمی توان از حساسیت های فرزندان در این موقعیت و در ارتباط با ازدواج مجدد والدین به راحتی گذشت و باید کوشید تا کمترین آسیب از بابت ازدواج دوم به آنها وارد شود. در پاسخ به سوال شما دوست عزیز، خوب است که این راهکارها را برای جلب رضایت فرزندتان به کار ببندید:

۱ - تلاش نکنید فرزندتان به سرعت با ازدواج مجدد شما موافقت کند:باید اجازه دهید فرزندتان به تدریج با موضوع ازدواج مجدد شما کنار بیاید و پدرخوانده اش را بپذیرد. باید در نظر داشته باشید که این آگاه سازی هرچقدر با حوصله و مرحله به مرحله انجام شود، شانس توافق و کسب میزان رضایت بالاتر خواهد بود. مهم است فرزندتان بداند که شما اصلا قصد ندارید به زور او را وارد یک موقعیت جدید کنید و از او انتظار داشته باشید که خودش را با آن شرایط سازگار کند.

۲ - به او بفهمانید آدم ها قابل جایگزین شدن نیستند: بیشتر بچه ها با قرار گرفتن در شرایط ازدواج دوم والدین، از خود می پرسند «آیا این فرد بین من و مادرم فاصله می اندازد؟»، «آیا حضور این فرد تازه وارد به جمع دو نفره ما باعث می شود عشق مادرم نسبت به من کمرنگ و یا تقسیم شود». هیچ چیز مهم تر از این نیست که فرزند شما بداند عشق شما به او همیشگی است. باید به او بفهمانید که هیچ فرد جدیدی هرگز نمی تواند جای فرزندتان را برای شما پر کند. به فرزندتان بگویید: «یادت باشه، هیچ کس نمی تونه جای تو رو تو قلب من پر کنه. عشق به فرزند با هیچ عشقی قابل مقایسه نیست».

۳ - اجازه بدهید فرزندتان حرف های دلش را به زبان بیاورد و از احساسش درباره ازدواج مجدد شما سخن بگوید: در موقع شنیدن احساسات فرزندتان درباره ازدواج مجددتان، همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که او احساس خطر می کند. تعجب نکنید اگر فرزند شما در بیان احساساتش فقط و فقط به بدگویی از خواستگارتان می پردازد و یا اگر چه در این 7 سال شاهد تلاش شما برای فراهم کردن شرایط ایده آل زندگی بوده است، اینک شما را فردی خودخواه خطاب می کند. فرزند شما یک بار پدرش را از دست داده است و اینک ورود یک عضو جدید برایش این پیام را به همراه دارد که خیلی زود مادرت را نیز از دست خواهی داد. باید بدانید که بسیاری از بچه های طلاق، پدر و مادر خود را دوست دارند و به هر نحو ممکن با آن ها در ارتباط اند. برای این دسته از کودکان، پذیرفتن فرد تازه وارد به مراتب دشوارتر است و بروز احساسات به شدت منفی و پرخاشگرانه است. یادتان باشد این کودکان به زمان بیشتری برای سازگاری با شرایط موجود نیاز دارند.

۴ - فرزند خود را با خواستگارتان آشنا کنید: همان طور که در مشاوره های پیش از ازدواج به طرفین توصیه می کنیم که به مدت چند ماه با یکدیگر آشنا شوند تا نسبت به هم شناخت پیدا کنند، در ازدواج دوم نیز زمانی که فرزند شما به شدت مخالفت می کند، توصیه می شود اجازه دهید فرزندتان مدتی با خواستگار شما آشنا شود. مثلا همراه هم به پارک یا اماکن تفریحی بروند. با استفاده از این راهکار هم به فرزندتان فرصت می دهید به آرامی با فرد مورد نظر سازگار شود و حتی با گذشت زمان او را دوست بدارد و هم به خواستگارتان این فرصت را می دهید که نشان دهد آیا می تواند فرزند شما را همان گونه که هست بپذیرد و پدرخوانده خوبی برای او باشد یا خیر؟!

۵ - از خواستگار خود زمان بگیرید و مخالفت شدید فرزندتان را با او مطرح کنید: اجازه دهید خواستگار شما قبل از این که مسئله ازدواجتان قطعی شود، بداند که قرار است در چه موقعیتی قرار بگیرد. با استفاده از این راهکار شما می توانید به راحتی میزان تلاش او را برای مجاب کردن و تغییر دیدگاه فرزندتان نسبت به خودش، محک بزنید. گاهی اوقات فرزند شما عامل اصلی به تعویق افتادن ازدواجتان نیست. ممکن است خواستگار شما هم توان پذیرش چنین شرایطی را نداشته باشد و نتواند از فرصتی که برایش فراهم شده است، برای تغییر نگرش کودکتان و همراه کردنش با خود استفاده کند.

۶ - دقت کنید همسر جدیدتان توان خوشبخت کردن شما و فرزندتان را داشته باشد: در صورتی که ازدواج دوم شما پایدار نباشد، این بار نه تنها آسیب های جدی متوجه خود شماست بلکه حال و آینده فرزندانتان را نیز به خطر می اندازد. تاکید می کنم دقت لازم را در انتخابتان مبذول دارید.

۷ - از کمک یک روان شناس برای آماده کردن فرزندتان و همچنین بررسی همه جانبه شرایط ازدواج مجددتان بهره مند شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha