دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 82093

سلامت نیوز : محمد فرانوش پیش از ظهر امروز در مراسم اعلام ثبت روز ملی اهداء کنندگان خون‌های نادر، خاطرنشان کرد: بحث خون‌های نادر برای نخستین بار در سال 1960 میلادی در جمعیت صلیب‌سرخ آمریکا مطرح شد که خون برخی افراد یکسری آنتی‌ژن‌های گلبول قرمز را نداشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در سال 1990 نرم‌افزاری برای تشخیص این خون‌ها آماده شد و در سال 1998 انجمن بین‌المللی خون‌های نادر ثبت شد که 20 کشور در آن عضو شدند و ایران هم از سال 1389 به آن پیوست.

وی افزود: خون نادر بیشتر در رنگین پوستان مثل سیاه‌پوستان و مبتلایان به تالاسمی دیده می‌شود و از آنجایی که در جمعیت ما تالاسمی بویژه در مناطق حاشیه کشور بیشتر دیده می‌شود، سازمان انتقال خون سیستم ثبت خون‌های نادر را در دستور کار قرار داد.

معاون فنی و فن‌آوریهای نوین سازمان انتقال خون گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی، هر سازمان انتقال خون استاندارد باید توان تهیه خون سالم و با کیفیت مناسب به میزان کافی و در دسترس را برای همه داشته باشد.

فرانوش بر این نکته تاکید کرد که با بررسی 15 هزار بیمار که از بیمارستانهای مختلف به این سازمان ارجاع داده شدند، نام 750 بیمار با گروه‌های خونی نادر در سیستم ما ثبت شده و امیدواریم در آینده با استفاده از سیستم مولکولار بتوانیم این بانک را گسترش دهیم.

در ادامه بشیر حاجی بیگی مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با اشاره به حجم فعالیتهای این سازمان گفت: 1024 بیمارستان در کشور از نظر تامین خون به انتقال خون وابسته‌اند و در سال گذشته 2 میلیون و 49 هزار واحد خونی تهیه کرده‌ایم.

وی میزان اهداء مراجعه‌ کنندگان را به پایگاه‌های انتقال خون سراسر کشور در سال گذشته مطلوب دانست و افزود: 2 میلیون و 633 هزار نفر برای اهداء خون مراجعه کردند و فکر می‌کنیم بعد از وزارت آموزش و پرورش بیشترین آمار مراجعه مردمی مربوط به سازمان انتقال خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha